Keskiolutta on voinut ostaa kioskeista jo 30 vuoden ajan. Sen kunniaksi R-kioski lanseeraa oman oluen, R-lagerin. Olut on RPS Brewing -pienpanimon tuote. Jatkossa RPS Brewing toimittaa R-kioskien juomavalikoimaan muitakin kausi- ja sesonkituotteita.
Tampereen Peltolammin R-kioskin kauppias Sari Rämö-Hammoud muistaa, että kioskiin piti tehdä aikanaan iso remontti keskiolutmyynnin takia. Hän aloitti R-kioskilla myyjänä vuonna 1992.
– Emme päässet heti myymään keskiolutta, koska luukkukioskista ei saanut sitä myydä. Monet R-kioskit remontoitiinkin sisäkioskeiksi tämän takia. Silloin kaupat sulkivat ovensa aikaisemmin, joten oluelle oli heti kysyntää. Kyllä se oli iso asia silloin. Sitä en muista, että kukaan olisi ainakaan meille myyjille paheksunut keskioluen myynnin aloitusta, Rämö-Hammoud muistelee tiedotteessa.
R-kioski on tahtomattaan ollut mukana keskioluen kampanjoinnissa jo 1980-luvun alussa, kun kansanliike vaati keskioluen myynnin vapauttamista kioskeihin ”Keskiolut R-kioskeihin” -iskulauseella.
– Kyseessä ei ollut R-kioskin hanke. Kun kansalaisadressi luovutettiin joulukuussa 1980 kansanedustajille, ajatusta kioskimyynnistä pidettiin lähinnä humoristisena tempauksena. Uuden alkoholilain myötä vuonna 1994 keskioluen kioskimyynti tuli sallituksi, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen kertoo.
Olut ei ole ainoa uutuus kioskiketjussa. R-kioski uudistaa ja yhtenäistää kioskien ulkoasua Reitan Convenience -maiden sisarketjujen mukaiseksi. Tuttu R-logo säilyy ennallaan. Ensimmäinen uuden kuosin mukainen Ärrä aukesi edellisviikolla Helsingin Kruunuvuorenrantaan.
R-kioskien ilme uudistuu vaiheittain, kun uusia kioskeja avataan ja vanhoja remontoidaan.
– Olemme tuoneet kioskien värimaailmaan lisää keltaista ja vaaleaa puuta. Tuotteiden sijoittelu on aikaisempaa selvempää. Opasteita on enemmän ja ne ovat paremmin näkyvillä. Uusi värimaailma on lämmin ja valoisa. Uudistuksella halutaan vahvistaa ja kehittää R-kioskin brändiä ja asiakaskokemusta, R-kioskin myymäläkonseptipäällikkö Hanna Lankinen toteaa tiedotteessa.