Spotifyssa itse rakennettujen soittolistojen kuuntelu on vahvistunut suosituimpana musiikinkuuntelutapana viimeisen viiden vuoden aikana.
Tulokset selviävät Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n ja Teoston teettämästä Musiikinkuuntelu Suomessa 2024 -tutkimuksesta.
Suomalaisen arkisessa musiikinkuuntelussa radio ja Spotify ovat ylivoimaisesti suosituimmat kuuntelutavat. Spotifyn osuus on noin 90 prosenttia musiikin striimauspalveluiden käytöstä.
43 prosenttia suomalaisista kuuntelee mieluiten musiikkia striimauspalveluista itse rakentamiensa soittolistojen kautta. Jatkuva kappaleiden poiminta biisi kerrallaan on mieluisinta vain noin joka kuudennelle vastaajista.
Reilu puolet Spotifyn käyttäjistä kuuntelee sekä valmiita soittolistoja että palvelun itselle suosittelemia soittolistoja. Kavereiden rakentamia soittolistoja hyödyntää joka neljäs suomalainen, ja tämä on yleistä erityisesti nuoremmissa ikäluokissa.
60 prosenttia alle 25-vuotiaista löytää uuden musiikin Tiktokista. Kaikenikäisistä striimauspalveluiden käyttäjistä uusia kappaleita Tiktokista löytää joka neljäs käyttäjä. Radiosta uusia kappaleita löytää joka kolmas suomalainen.
Kokonaisten albumien kuuntelu laskee edelleen. Albumeja alusta loppuun kuuntelee ainakin silloin tällöin striimauspalveluista 45 prosenttia suomalaisista, mikä on kuusi prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2020.
Striimauspalveluiden podcastit ovat lisänneet rauhallisesti suosiotaan, sillä niitä kuuntelee ainakin kerran kuussa jo 40 prosenttia suomalaisista, kun osuus vuonna 2020 oli 34 prosenttia.
Radio, Youtube ja joko maksullinen tai maksuton Spotify tavoittavat yli puolet suomalaisista viikoittain ja noin 80 prosenttia suomalaisista puolen vuoden aikavälillä.
Kaikissa ikäryhmissä suosituin väline musiikin kuunteluun on auton radiosoitin. Spotifyn tai muun vastaavan striimauspalvelun kuunteleminen autossa on kasvanut systemaattisesti viimeisen viiden vuoden ajan. Useimmin auton kautta musiikkia erillisen palvelun kautta striimaavat 13–18-vuotiaat, joista näin tekee 61 prosenttia, kun taas 66–75-vuotiaista musiikkia autossa striimaa vain kahdeksan prosenttia suomalaisista.
Puhelimella musiikin kuunteleminen kasvaa yhä vanhemmissa ikäluokissa, mutta ei enää harppauksin. Puhelimesta musiikkia kuuntelee lähes jokainen 13-18-vuotias, mutta 66–75-vuotiaista vasta joka kolmas. Kaikista suomalaisista puhelinta käyttää musiikin kuunteluun vuonna 2024 noin 72 prosenttia.
Norstatin kuluttajapaneelissa elokuussa 2024 tehtyyn tutkimukseen vastasi yli tuhat 13–75-vuotiasta suomalaista.