Suomessa television ja radion kuuntelua mittaava Finnpanel julkisti torstaina vuoden 2021 radion kuuntelulukuja, joista ilmenee, että radio on pitänyt suosionsa suomalaisten keskuudessa maltillisesta laskusta huolimatta.
Viime vuonna suomalaiset kuuntelivat radiota keskimäärin lähes 2,5 tuntia päivässä, ja radio tavoitti 88 prosenttia suomalaisista joka viikko. Toisin sanoen radiota kulutti joka viikko 4,4 miljoonaa suomalaista.
Edelliseen vuoteen verrattuna radiota kuunneltiin keskimäärin kuusi minuuttia vähemmän. Perinteisen radion rinnalle on tullut kovaa kyytiä digitaalinen kuuntelu, jonka määrä kasvoi vuodesta 2020. Suosituin digipalvelu oli Yle Areena, joka keräsi viikoittain 677 000 kuuntelijaa. Kaikesta audion kuuntelusta 76 prosenttia oli radion kuuntelua lähetysaikaan.
Kuuntelutavat poikkeavat toisistaan ikäluokittain. Eniten radiota kuuntelevat 55 vuotta täyttäneet, jotka kuuntelevat keskimäärin päivässä kolme tuntia ja 53 minuuttia. 25–54-vuotiaat kuuntelivat radiota keskimäärin lähes 2 tuntia päivässä. 55 vuotta täyttäneiden keskuudessa 95 prosenttia oli radion kuuntelua, kun taas 9–24-vuotiaiden keskuudessa korostuu muun audion kuuntelu.
Finnpanelin mukaan suosituin lähetysaika on kello yhdeksän arkiaamuisin, jolloin radion ääressä on yli 1,1 miljoonaa suomalaista.
Suosituin radiokanava oli Ylen Radio Suomi. Kaikesta yhdeksän vuotta täyttäneiden kuuntelusta 34 prosenttia oli Radio Suomen kuuntelua. Suosituin kaupallinen radiokanava oli Radio Nova, jonka kuunteluosuus oli yhdeksän prosenttia. Toiseksi kuunnelluin kaupallinen kanava oli Radio Suomipop, jonka kuunteluosuus oli kuusi prosenttia.