Kuva: Canva Pty Ltd.
Media

Radio tavoitti viime vuonna viikoittain 4,3 miljoonaa suomalaista – nämä olivat suosituimmat kanavat

13.2.2025 9:32
Mikko Perttunen
Kaupallisten kanavien kuunteluosuus on lähes yhtä suuri kuin Ylen.

Finnpanelin tutkimus kertoo, että vuonna 2024 radio tavoitti viikoittain 4,3 miljoonaa suomalaista, mikä on 84 prosenttia väestöstä. Päivittäin radiota kuunnellaan keskimäärin 2 tuntia 10 minuuttia.

Kaupallinen radio tavoittaa koko väestöstä viikon aikana 67 prosenttia ja Yle 46 prosenttia. Kuunteluosuuksissa mitattuna Ylen kuunteluosuus koko väestössä on 51 prosenttia ja kaupallisten osuus 49 prosenttia.

MAINOS

Kuunnelluin radiokanava oli Yle Radio Suomi. Se tavoitti viikoittain 31 prosenttia yli 9-vuotiaista suomalaisista. Toiseksi suosituin oli Radio Nova, joka tavoitti 19 prosenttia, ja kolmanneksi suosituin Radio Suomipop, joka tavoitti 15 prosenttia suomalaisista yli 9-vuotiaista viikoittain.

Iällä ja sukupuolella on vaikutus sekä radion parissa vietettyyn aikaan että suosikkikanaviin.

25–54-vuotiaat kuuntelevat radiota keskimäärin yhden tunnin 35 minuuttia päivässä. Saman ikäryhmän naisten suosikkikanavia ovat Radio Nova (26 %), Radio Suomipop (26 %) ja Yle Radio Suomi (17 %). Ikäryhmän miesten listalta löytyvät Radio Rock (25 %), Yle Radio Suomi (21 %) ja Radio Nova sekä Radio Suomipop (molemmat 18 %).

Alle 55-vuotiaiden kuunteluminuuteista 74 prosenttia oli kaupallisen radion kuuntelua, yli 55-vuotiaissa vastaavasti 64 prosenttia Ylen kanavien kuuntelua.

Suoratoistopalveluiden audiosisällöt tavoittavat myös miljoonayleisön. Yli 1,3 miljoonaa suomalaista kuuntelee digitaalista audiota viikoittain kotimaisten suoratoistopalveluiden, kuten Radioplayerin, Yle Areenan, Suplan, Radioplayn ja Podplayn kautta.

MAINOS