Milivoj Kuhar / Unsplash
Media

Radiotutkimus: Nuoret kuuntelevat päivittäin radiota yli kolme tuntia vähemmän kuin yli 55-vuotiaat – nämä olivat digitaalisen kuuntelun suosituimmat sisällöt vuonna 2023

8.2.2024 10:57
Mikko Perttunen
Kaiken kaikkiaan radio tavoittaa viikoittain 4,3 miljoonaa suomalaista.

Finnpanelin Kansallisen radiotutkimuksen mukaan radio tavoittaa viikoittain 86 prosenttia suomalaisista eli 4,3 miljoonaa kuuntelijaa. Päivittäinen kuunteluaika oli vuonna 2023 keskimäärin 2 tuntia 16 minuuttia.

Eniten radiota kuuntelevat yli 55-vuotiaat, 3 tuntia ja 42 minuuttia päivässä. Sukupolvien ero oli kuitenkin valtava. 9–24-vuotiaat kuuntelivat radiota vain 33 minuuttia päivässä.

Erosta paljon selittyy sillä, että nuoret kuuntelevat muuta audiosisältöä radion sijaan. Kokonaiskuuntelussa ero on huomattavasti pienempi, joskin silloinkin selvä. Yli 55-vuotiaiden audion kokonaiskuuntelu on keskimäärin 3 tuntia ja 59 minuuttia päivässä, kun nuoret kuuntelevat keskimäärin 2 tuntia 11 minuuttia päivässä. 25–54-vuotiailla muu audiosisältö on myös merkityksellinen, mutta 61 prosenttia kuuntelusta tapahtuu radion kautta. Kaiken kaikkiaan tämä ikäluokka kuuntelee audiota 2 tuntia 43 minuuttia päivässä.

Kaikesta audion kuuntelusta 73 prosenttia oli radion kuuntelua. Podcast-kuuntelun osuus oli koko väestössä 4 prosenttia.

Radion kuuntelusta 54 prosenttia tapahtuu kotona, 25 prosenttia autossa ja 15 prosenttia töissä. Autokuuntelu korostuu työmatkaliikenteessä, kotona kuunteluluvut ovat korkeimmat aamulla kello 8–10 aikaan.

Radiota kuunneltiin melko tasaisesti ympäri vuoden, mutta nuorten keskuudessa näkyy kesäkuuntelun ilmiö, sillä kesä-heinäkuussa radiota kuunneltiin huomattavasti enemmän kuin muina kuukausina.

Kuunnelluin kanava oli Radio Suomi.
MAINOS

Kuuntelu jakautuu Ylen ja kaupallisten kanavien välille

Ylen ja kaupallisten kanavien kuuntelu jakaantui hyvin tasaisesti koko väestössä. Kuuntelusta Ylen kanavilla tapahtui 51 prosenttia ja kaupallisilla kanavilla 49 prosenttia. Kuunnelluin kanava oli Radio Suomi, jonka osuus oli 34 prosenttia kaikesta kuuntelusta. Muista kanavista Radio Nova (10 %), Yle Radio 1 (9 %), Suomipop (5 %) ja Radio Rock (5 %) olivat suosituimpia.

Lue myös: Jouluradio nuorten ykkönen ja Suomen kolmanneksi tavoittavin radiokanava

Ikäryhmittäin tarkasteltuna kuunteluosuuksissa oli eroja: alle 55-vuotiaiden kuunteluminuuteista 71 prosenttia oli kaupallisen radion kuuntelua, yli 55-vuotiaissa vastaavasti 63 prosenttia Ylen kanavien kuuntelua. Kaupalliselle radiolle tärkeässä kohderyhmässä eli 25–54-vuotiaissa Bauer Median kanavat ja Sanoma Media olivat tasaisen vahvoja.

Tutkimuksen mukaan kaiken kaikkiaan 44 prosenttia suomalaisista käytti digitaalisia audiopalveluja radion ja podcastien kuunteluun. Niissä radionkuuntelu lähetysaikaan oli myös suosittua. Suosituin kotimainen digitaalinen audiopalvelu oli Yle Areena.

Digitaalisen kuuntelun suosituimmat sisällöt radiotaloittain 2023

Bauer Media:

Radio Novan aamu

NRJ:n aamu Jokela & Saarinen

Kimanttia-podcast

Radio Cityn päivä

Radio Pookin päivä

Sanoma Media:

Radio Suomipop: Aamulypsy

Radio Rock: Korporaatio

Supla: Selviytyjät-podcast

Supla: Enbuske & paparazzi Hörkkö

Supla: OMG!

Yle:

Rakastitko, Vesku?

Viki ja Köpi podcast

12 diktaattoria

Elävä historia

Vakoojat

MAINOS
MAINOS