Kuva: Mikko Perttunen
Digitaalisuus

Redditin toimitusjohtaja Steve Huffman: "Internet-yhteisöissä brändien on kohdattava ihmiset ihmisinä"

17.6.2024 13:26
Mikko Perttunen
Kaupallisten toimijoiden on tärkeää ymmärtää yhteisöjen säännöt ja dynamiikka.

Monelle nuorempien sukupolvien edustajille internet tarkoittaa käytännössä sosiaalista mediaa. Sosiaalisen verkkosivusto Redditin toimitusjohtaja ja perustaja Steve Huffman kuitenkin näkee, että alusta tekee tietyllä tavalla poikkeuksen siihen, millaisena sosiaalinen media yleensä näyttäytyy. Hänen mukaansa tyypillisesti sosiaalisessa mediassa on kyse yksilöistä, kun Redditissä korostuvat yhteisöt.

– Sosiaalisessa mediassa jaetaan tietty kuva itsestä, joka ei välttämättä vastaa todellisuutta. Redditissä ihmiset ovat ehkä aidompia ja asettavat itsensä haavoittuvampaan asemaan kuin sosiaalisessa mediassa yleensä, Huffman kertoi puheenvuorossaan Cannes Lions -festivaalilla.

– Redditissä asiat ja ilmiöt eivät myöskään voi tulla suosituksi ilman, että yhteisö tekee niistä suosittuja. Sosiaalisessa mediassa erilaiset algoritmit määrittelevät sen, mitä käyttäjä näkee, Huffman jatkaa.

Brändeille Redditin tekee Huffmanin mukaan kiinnostavaksi se, että keskustelualusta on valtava mielipiteiden lähde. Yhteisöjen avustamana tehdään myös valtavasti ostopäätöksiä ja muita valintoja

– Ihmisten ehkä keskeisin kysymys tällä hetkellä on ”Mitä sitä katsoisi seuraavaksi?” Puhutaan paljon toisen näytön ilmiöstä eli siitä, että samalla kun ihminen katsoo televisiota, hän käyttää esimerkiksi puhelinta keskustellakseen sisällöstä. Meidän tapauksessamme on kyse enemmän siitä, mihin ihminen menee ennen ja jälkeen katsomispäätöstään, Huffman pohtii.

Yhteisöt haluavat brändeiltä samaa kuin muilta käyttäjiltä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Reddit on Huffmanin mukaan brändeille iso mahdollisuus olla siellä, missä asiakkaatkin, mutta se on osattava tehdä oikein. On kuitenkin tärkeää ymmärtää esimerkiksi yhteisöjen dynamiikkaa,

– Yhteisöt haluavat brändeiltä samaa kuin muilta käyttäjiltä eli sitä, että puhutaan kuten ihminen ihmiselle. Yhteisöillä on omat kirjoitetut ja kirjoittamattomat sääntönsä, ja Redditissä yksi yleisimmistä on se, että pitää olla kiltti muita käyttäjiä kohtaan. Parhaimmillaan brändien keskustelunavaukset eivät vaikuta mainoksilta, vaikka tietysti ovat sitä, Huffman sanoo.

Intohimo erilaisia asioita kohtaan on yksi internet-yhteisöjen tyypillisiä piirteitä, ja Huffman näkee brändeille ison mahdollisuuden siinä, ja jos ne onnistuvat kytkemään itsensä näihin yhteisöihin oikealla tavalla.

– Internet-keskustelu on faniuden polttoainetta, Huffman toteaa.