🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
Mainostoimisto Hasan & Partners kertoi tammikuussa kovan uutisen, kun toimistoryhmittymä tiedotti palkanneensa uudeksi toimitusjohtajakseen kansainvälisillä areenoilla meritoituneen Riku Vassisen, joka ottaa yhä talossa jatkavan Johanna Juuvinmaan paikan.
Nyt totuuden hetki on käsillä, ja Vassinen on pikkuhiljaa aloittamassa työtään Suomessa.
Viimeiset reilut kymmenen vuotta hän työskenteli ulkomailla: ensiksi Singaporessa ja sen jälkeen Keniassa. Kokemusta kertyi maailman parhaimmista toimistoketjuista, sillä ansioluetteloon lisättiin ensiksi R/GA ja myöhemmin holding-yhtiö WPP:n toimistoverkostot J. Walter Thompson Worldwide sekä Ogilvy, jossa Vassinen lopetti työnsä maaliskuun lopussa. Hän veti Ogilvy African digiliiketoimintaa sekä toimiston isoja kansainvälisiä asiakkuuksia Keniassa, Nairobissa.
Ulkoa päin katsoessa hyppy Hasanille on jokseenkin yllättävä, sillä Vassinen oli kerännyt mainetta WPP:n sisällä, ja hänellä olisi voinut olla isot mahdollisuudet edetä yhtiön sisällä. WPP on alan suurimpia holding-yhtiöitä maailmassa ja Ogilvy puolestaan alan suurimpia sekä menestyksekkäimpiä toimistoverkostoja.
Mikä sitten sai miehen palaamaan Suomeen ja valitsemaan Hasanin?
– Näen, että olen tämän muutoksen myötä nyt unelmaduunissani, Vassinen kiteyttää.
Ja se unelma on tarkalleen?
– Johtaa itsenäistä luovaa toimistoa, joka haluaa kasvaa ja jonka dna:ssa on luovuus. Miellän itseni itsenäisten kasvutoimistojen mieheksi enemmän kuin holding-yhtiön mieheksi. Olen kapinallinen, joka luotsaa mieluummin merirosvolaivaa kuin risteilyalusta.
Vassinen kuitenkin kertoo, ettei paluu Suomeen ollut selviö. Maantieteellä ei ollut loppupeleissä isoa arvoa. Hänen perässään oli muitakin yrityksiä aina Singaporesta Berliiniin ja Amsterdamiin.
– Vaihtoehtoja löytyi, mutta muut vaihtoehdot eivät kiehtoneet yhtä paljon kuin Hasan. Jos olisin valinnut niistä yhden, olisin jatkanut samalla linjalla, jolla olen kulkenut pitkälti yli 10 vuotta – eli isojen kansainvälisten ketjujen parissa.
– Hasanilla pääsen täysin itsenäiseen toimistoon, jossa valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Se houkuttaa.
Olen kapinallinen, joka luotsaa mieluummin merirosvolaivaa kuin risteilyalusta.
Pelkkä itsenäisen toimiston asema ei kuitenkaan kääntänyt Vassisen päätä. Kokonaisuus on kaiken ytimessä. Johtoryhmän ajatukset tulevasta pitivät olla samalla sivulla Vassisen kanssa, jotta sopimus syntyi – ja se ei koitunut ongelmaksi.
– Aluksi keskustelut lähtivät epävirallisina käyntiin, ja puhuimme etenkin siitä, millaisella filosofialla lähestymme markkinointiviestintää. Meillä oli paljon samoja näkemyksiä, joten tämä yhteistyö on saanut alkunsa etenkin siitä, että arvostamme samoja asioita.
– Ja täytyy tietenkin muistaa, että Hasanilla on pitkä ja hieno historia, yli 30 vuotta takana, ja sen työnjälki on aina todella vahvaa, Vassinen lisää perusteluiksi.
Vassinen mainitsee toistuvasti Hasanin kohdalla itsenäisen toimiston aseman, eikä se ole ihme: hän oli liki kymmenen vuotta isojen holding-yhtiöiden – WPP:n ja R/GA:n omistavan Interpublicin – palveluksessa saaden täydellisen kuvan siitä, miten rajoittavaa työskentely voi olla miljardien liikevaihtoa pyörittävissä yhtiöissä.
– Isoin haaste on siinä, että kyseessä on kaksi eri bisnestä, Vassinen sanoo.
Hän tarkoittaa sitä, että taustalla operoivat holding-yhtiöt ovat mukana isoissa kilpailutuksissa, mutta samaan yhtiöön kuuluvat luovat toimistot kilpailevat oman emoaluksensa asiakkuuksista keskenään.
– Jos WPP voittaa esimerkiksi Coca-Colan tai Unileverin asiakkuuden, voi olla, että Ogilvy häviää, koska asiakkuus menee holding-yhtiön toiselle toimistolle.
Isoin haaste on siinä, että kyseessä on kaksi eri bisnestä.
Yhtenä rajoitteena voivat olla myös konfliktiasiakkuudet.
– Holding-yhtiö voi olla globaali kumppani esimerkiksi Adidakselle, mutta sitten voi olla tilanne, että Adidas ei toimi markkinallasi, joten toimisto ei tee Adidaksen markkinointia, mutta samaan aikaan toimisto ei voi myöskään tehdä hommia Adidaksen kilpailijoille, kuten Nikelle, Vassinen avaa.
Kokonaisuudessaan kyse on siitä, että suuressa kuvassa holding-yhtiössä yksittäiseen toimistoon saattaa asettua kovat rajoitteet.
– Aina ei välttämättä voida miettiä, mikä on yksittäiselle toimistolle parasta. Siksi itsenäiset toimistot kiehtovat minua.
Vassisen Hasan-pestissä yhtenä tärkeänä tekijänä olivat myös kasvutavoitteet. Vassinen haluaa tehdä toimistolleen kasvua, ja toimisto haluaa kasvaa isoin askelin.
Hasanin kohdalla kasvu tarkoittaa etenkin kansainvälistymistä. Toimistolla on ollut ja on yhä kansainvälisesti toimivia asiakkaita, ja toimistossa työskentelee useita eri kansalaisuuksia, mutta kansainvälisten töiden kanssa on vasta raapaistu pintaa. Mikään ei estä sitä, että suomalainen toimisto voisi voittaa asiakkuuksia ulkomailla ja tehdä toistuvasti kansainvälistä markkinointia – ja sen myös Vassinen tietää.
– Suomen markkina on selkeästi rajallinen, ja kilpailussa käydään välillä nollasummapeliä. Välillä Hasan voittaa, välillä se on “Bobi” (Bob the Robot) ja välillä TBWA. Markkinaa pitää kasvattaa, ja yksi tapa siihen on hankkia kansainvälisiä asiakkuuksia. Se on myös meidän selkeä tahtotila.
– Kasvu ei kuitenkaan tapahdu sormia napsauttamalla. Kansainväliselle kasvulle on hankala antaa aikataulua, mutta tärkeintä on ymmärtää, ettei kansainväliselle kasvulle ole mitään fundamentaalista estettä. Esimerkiksi monet ruotsalaistoimistot tekevät paljon kansainvälisiä asiakkuuksia. Lisäksi korona-aika on korostanut, että toimiston ei välttämättä tarvitse olla samassa kaupungissa tai edes samassa maanosassa kuin asiakas.
Vassisella onkin mielessä jo konkreettinen tavoite. Hän haluaa nostaa Hasanin Suomen kärkitoimistoksi ja maailmassa kymmenen parhaimman itsenäisen toimiston joukkoon.
– Jotta voisimme olla yksi maailman parhaista, meidän täytyisi olla ykkönen Suomessa ja viiden parhaan joukossa Euroopassa. Suomessa olemme jo palkintopallilla kaikilla bisnesalueilla, luovuudessa, designissa ja strategiassa, mistä kertoo muun muassa Vuoden Toimisto -ranking.
Tavoitteet ovat siis korkealla – itse asiassa todella korkealla – mutta Vassinen ei pelkää sanoa niitä ääneen. Hän ei myöskään ota paineita niistä tai ylipäätänsä uudesta työstään, joka lienee suomalaisen markkinoinnin alan yksi kovimmista tehtävistä.
– En koe painetta, enkä menetä yöuniani työn takia. Totta kai homma jännittää, mutta se on positiivista jännitystä, enkä aio puristaa mailaa. Ajattelen ylipäätänsä, että jos ihminen ei ole valmis epäonnistumaan, hän tuskin tekee mitään, Vassinen kiteyttää.
Vassinen sanoo, että hän palaa nyt ikään kuin uuteen paikkaan, koska Suomi ja markkinointi ovat muuttuneet rajusti reilussa kymmenessä vuodessa. Toisaalta tässäkin on kyseessä vain ja ainoastaan positiivinen haaste. Jos Singaporeen ja Keniaan sopeutuminen tapahtui helposti, paluu Suomeen tuskin tuottaa isoja ongelmia, vaikka edessä saattaakin olla pienoinen kulttuurishokki.
Tietyistä asioista Vassinen on iloinen päästessään eroon. Ne eivät liity luovuuteen tai markkinointiin yleensä ottaen, vaan paikallisiin tapoihin.
– Esimerkiksi Singaporessa on paljon pidemmät työajat kuin Suomessa. Siellä asiakkuuksia saatetaan vatvoa pitkään, ja kokonainen armeija jumittaa yhden asiakkuuden parissa. Suomessa yksi tiimi ei koskaan istu vain yhden kampanjan päällä, ja Suomessa tehdään töitä kovempaan tahtiin. Itse suosin enemmän tehokasta työajan käyttöä kuin sitä, että ollaan toimistolla aamusta keskiyöhön.
Tosin kovin aikaisin toimistolle ei tarvinnut tulla.
– Jos tuli ennen yhdeksää, oli varmasti ensimmäisten joukossa.
Keniassa Vassinen huomasi toisen asian, jota hän ei jäänyt ikävöimään Singaporesta.
– Nairobissa on helpompi päästä asioista päättävien edustajien, kuten toimitusjohtajien, juttusille. Singaporessa tapaamiset saattavat olla monen stepin takana.
Kahta asiaa Vassinen ei kuitenkaan toisi Keniasta, Singaporesta ja holding-yhtiöistä ylipäätänsä Suomeen ja Hasanille.
– En ainakaan aio tuoda politikointia mukanani. Mitä isompi toimisto kyseessä, sitä enemmän politikointia tapahtuu, ja se ei sovi suomalaisen pirtaan. Olen aika huono siinä, enkä halunnut politikoida, vaikka olisin todennäköisesti edennyt urallani sen myötä paremmin.
– Politikoinnin lisäksi toinen asia, jota en halua tuoda Suomeen, on hierarkisuus. Se on sekä Keniassa että Singaporessa vahvemmin läsnä kuin Suomessa. Minusta se on todella hienoa, että Suomessa juniori voi sanoa toimitusjohtajalle, että jokin juttu on ihan perseestä.
Entä tärkein oppi? Mitä toivoisit näkeväsi myös Suomessa?
– Minusta on todella suuri rikkaus, että tiimissä on paljon diversiteettiä. Kun ihmisiä tulee paljon eri taustoista ja heillä on toisistaan poikkeavia näkökulmia, se selkeästi tarkoittaa parempaa lopputulemaa, Vassinen sanoo lopuksi.