Rinnekodit on luonut uuden asiakaslupauksen tekoälyn avulla, yhteistyössä asiakkaiden, henkilöstön ja tutkimustalo Sailerin kanssa.
”Sinä olet arvokas. Kuuntelemme, tuemme ja rakennamme yhdessä sinun näköistäsi elämää. Sinun polkusi, meidän yhteinen matkamme.” Näin kuuluu Rinnekotien asiakaslupaus, joka on mahdollisesti maailman ensimmäisiä tai jopa ensimmäinen tekoälyn avulla luotu asiakaslupaus.
Myös asiakaslupauksen visualisoinnissa kokeiltiin tekoälyä.
Asiakaslupauksen lähtökohtana oli ja on, että se ottaa laajasti huomioon kaikki Rinnekodin asiakasryhmät, siihen on helppo samaistua ja se on lunastettavissa. Rinnekotien arvopohjan toivottiin myös heijastuvan lupauksessa.
Liiketoimintajohtaja Leila Rutanen toteaa tiedotteessa asiakaslupauksen vastaavan ennakkotoiveisiin ja -odotuksiin. Hänen mielestään lupaus on Rinnekotien näköinen.
– Asiakaslupaus ilmaisee selkeästi sen, mitä tarjoamme olemassa oleville ja tuleville asiakkaillemme. Uskon, että yhteinen lupaus yhdistää meitä entisestään riippumatta asiakasryhmästä, työtehtävästä tai palvelusta. Olen iloinen, että voimme nyt kertoa asiakaslupauksen kaikille, kertoo Rutanen.
Asiakaslupausta rakennettiin keväästä 2023 lähtien. Asiakkailta ja työntekijöiltä saadut ajatukset ja näkemykset hyvästä elämästä ja palvelusta sekä Sailerin tuoma tekoälyosaaminen muodostivat onnistuneet yhtälön projektissa, joka oli yrityksen mukaan kaikin puolin opettavainen.
– Rinnekodit lähti rohkeasti kokeilemaan uutta tapaa tehdä asiakaslupausta. On selvää, että tekoäly tulee olemaan yhä isompi osa tutkimustyötä jatkossakin. Tärkeäksi seikaksi muodostuu se, kuka osaa luovasti hyödyntää tekoälyä haasteiden ratkomisessa. Tässä kehityksessä tarvitaan juuri tämänkaltaisia projekteja, mikä meillä Rinnekotien kanssa oli, toteaa Sailerin toimitusjohtaja Hannu Uotila.
Tekoälyä hyödynnettiin projektin useassa eri vaiheessa. Projektin aikana sovellukset kehittyivät ja lopulta tekoälyä pystyttiin hyödyntämään jopa enemmän kuin alun perin kuviteltiin. Materiaali tekoälylle saatiin muun muassa asiakkaiden ja työntekijöiden haastatteluista sekä asiakaslupauksia käsittelevistä työpajoista.
– Kun dataa oli paljon ja asiakasryhmiä monia, tekoäly auttoi löytämään punaisen langan ja oivaltamaan, mikä yhdistää Rinnekotien eri asiakasryhmiä. Ajattelin, että meillä olisi ollut enemmän haasteita löytää sellainen asiakaslupaus, joka sopii kaikille asiakasryhmille, kuvailee projektissa palvelumuotoilijana toiminut Sailerin Alexandra Spens-Reenpää.