Juha Mustonen
Brändit

Roosa nauhalle viisi voittoa kuudessa kategoriassa hyväntekeväisyystoimijoiden vertailussa

13.3.2024 11:39
Mitra Vasara
Sairauksien parantaminen ja hoitomenetelmien kehittäminen on mieluisin hyväntekeväisyyteen lahjoittamisen kohde Suomessa.

Suomi Tänään 2024 Hyväntekeväisyys -tutkimuksen mukaan Syöpäsäätiön Roosa nauha sijoittui viidessä kategoriassa ensimmäiselle sijalle hyväntekeväisyystoimijoiden vertailussa. 

Hyväntekeväisyysorganisaatioita arvioitiin kuudessa eri kategoriassa. Roosa nauha sijoittui ensimmäiselle sijalle viidessä eri kategoriassa, jotka olivat tukijoiden määrä 12 kuukauden aikana, mitä voisi tukea seuraavan 12 kuukauden aikana, kokonaismielikuvat, mielikuvatekijöiden yhteisvaikutus sekä keräys-/järjestövire.

Keräys-/järjestövire -analyysissa huomioidaan kokonaisuutena järjestön tai keräyksen tunnettuus, tukemisen harkintaryhmään kuuluminen, tuen kohteena oleminen sekä tuen jatkuvuus. Roosa nauha sijoittui analyysissa sijalle 1.

Hyväntekeväisyysorganisaatioita arvioitiin tutkimuksessa myös eri mielikuvatekijöiden suhteen. Roosa nauha sijoittui kokonaismielikuvaltaan vertailussa ykkössijalle ja Syöpäsäätiö kolmannelle sijalle.

MAINOS

Mielikuvatekijöistä Roosa nauha arvioitiin parhaaksi toiminnan vaikuttavuuden osalta.

Roosa nauha arvioitiin ykkössijalle myös näkymisessä julkisuudessa sekä toiminnan luotettavuudessa, nykyaikaisuudessa sekä lähestymisen helppoudessa.

Toiminnan asiantuntemuksessa Roosa nauha arvioitiin vertailun toiseksi parhaaksi.

Syöpäsäätiö on järjestöjen vertailussa ensimmäisellä sijalla toiminnan asiantuntemuksessa ja toisella sijalla toiminnan vaikuttavuudessa. 

Sairauksien parantaminen ja hoitomenetelmien kehittäminen on mieluisin hyväntekeväisyyteen lahjoittamisen kohde Suomessa.

– Roosa nauha -keräyksessä pyrimme pitämään sen kaikkein parhaimman ytimen, mutta uudistumaan harkiten vuosi vuodelta. Roosa nauhan suunnittelija tai suunnittelijat tuovat ainutlaatuisen oman mausteensa kuhunkin vuoteen ja markkinoinnissa pyrimme ottamaan tämän huomioon kivalla ja rohkeallakin tavalla, sanoo Syöpäsäätiön varainhankintajohtaja Sari Meller.

70 prosenttia suomalaisista 15–79 -vuotiaista kertoo osallistuneensa hyväntekeväisyyteen viimeksi kuluneen vuoden aikana. Osallistuneiden osuus kasvoi vuosina 2012–2018 ja laski taas vuosina 2020–2022. Tutkimuksen mukaan 51 prosenttia on antanut rahalahjoituksen hyväntekeväisyyteen. 

Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 48 hyväntekeväisyysjärjestöä ja keräystä Suomessa. Tutkimukseen vastasi yhteensä yli 3100 suomalaista helmikuussa. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy.

MAINOS
MAINOS