Kuva: Canva Pty Ltd.
Viestintä

”Roskaruoka” tai ”herkku” eivät ole yhdentekeviä sanavalintoja – ruoasta saa helposti klikkiotsikoita

17.10.2024 7:34
Mikko Perttunen
Toimittajan on oltava tarkkana myös ruokajournalismissa.

Aikakausmedia ry on luonut oppaan ruoasta kirjoittaville toimittajille. Aikakausmedian tiedotteessa muistutetaan, että media on suuressa roolissa sen suhteen, millaisia mielikuvia ruoasta luodaan ja miten sitä arvotetaan.

Ruoka- ja ravitsemusjournalismilla voidaankin vaikuttaa sekä hyvinvointiin että kuluttajien valintoihin.

Ravitsemuksesta tuntuu voivan kirjoittaa kuka tahansa.

Yhdessä suomalaisten ruoan ja ravitsemuksen asiantuntijoiden kanssa toteutettu Vastuullista ja vaikuttavaa ruoka- ja ravitsemusjournalismia -opas nostaa esille ruokaa ja syömistä käsittelevien juttujen vaikutukset niin ihmisen kuin maapallon hyvinvoinnille. Se myös haastaa näistä teemoista sisältöä tuottavia pohtimaan sekä omia asenteitaan, tekemiään journalistisia valintoja että juttujen tavoitteita.

Opas käsittelee muun muassa ruoan arvottamista, asiantuntijavalintoja, vastuullisuutta ja ruoan ympäristövaikutuksia.

– Ruoasta saa helposti klikkiotsikoita, ja ravitsemuksesta tuntuu voivan kirjoittaa kuka tahansa. Täytyy kuitenkin olla taustatietoa, jotta pystyy arvioimaan ravitsemukseen liittyvää tietoa objektiivisesti, työryhmässä mukana ollut Ruokatoimittajat ry:n puheenjohtaja Kati Pohja toteaa tiedotteessa.

Oppaassa kiinnitetään huomiota myös ympäristövaikutusten mittakaavaan, poliittisten päätösten esiintuomiseen, kuvavalintojen merkitykseen sekä vastakkainasetteluun.

– Kasvisruoat ja hävikki asetetaan usein vastakkain, vaikka kasvisruoan lisäämisen edut kokonaiskestävyyden kannalta olisivat ylivertaiset hävikin aiheuttamaan haittaan nähden. Median täytyy olla kiinnostunut kokonaiskestävyydestä ja edistää lukijan ymmärrystä mittakaavoista, Luonnonvarakeskuksen tutkija Marita Kettunen sanoo.

Lue myös: Mihin tarpeeseen ruokamainokset vetoavat? Uusi oppimateriaali ohjaa tutkimaan ruokamainontaa myös ekologisuuden näkökulmasta

Lue myös: Suomen ikonisimmasta hampurilaisesta lanseerattiin kasvisversio

MAINOS