Osa Cannes Lions -festivaalien puhujista vetää salit täyteen heti kättelyssä, ja tänä vuonna niin teki muun muassa Hollywood-tähti, markkinointialan yrittäjä Ryan Reynolds, joka saattoi olla jopa koko tapahtuman odotetuin vieras. Salin ulkopuolelle jäi satoja festivaalilipun ostaneita vieraita, kun jokainen penkkirivi ahdattiin täyteen ovien auettua.
Reynolds ei ollut odotettu vieras vain siksi, että hän on supersuosittu näyttelijä. Samaan aikaan hän on myös mainosalan luova nero, jolla on alan ammattilaisille paljon annettavaa. Reynolds on tuotantoyhtiönä ja digitaalisen markkinoinnin toimistona tunnetun Maximum Effortin omistaja, ja hän on ollut mukana tekemässä lukuisia markkinointikampanjoita sekä suunnittelijan että näyttelijän roolissa.
Cannesissa hän oli puhumassa siitä, minkä hän osaa parhaiten: humoristisen mainonnan ja markkinoinnin. Huumori on aina ollut osa markkinointia, mutta Reynolds painotti, että näinä vaikeina aikoina huumorin merkitys vain korostuu.
– Mainosten pitäisi olla hauskoja näinä ennennäkemättöminä aikoina. Huumori ja tunteet johtavat helpoiten viraali-ilmiöihin, Reynolds sanoi.
Reynoldsin mukaan mainokset ovat usein liian vilpittömiä ja täynnä melua.
– Kuluttajat tietävät, että heille markkinoidaan, ja he aistivat mainostajien taktiikoita. He jopa tunnistavat, mitä yrityksen johtajat ovat keskustelleet. Jos temppuilua pystyy vähentämään hieman ja puhumaan kuluttajille selkeästi, mainoksista tulee paljon enemmän.
Hauskuutta ja selkeyttä ei ole kuitenkaan helppo saavuttaa. Moni huumoripläjäys epäonnistuu, vaikka ne kiinnittäisivätkin vastaanottajan katseen.
– Olemme kaikki katsoneet Super Bowl -mainoksia, ja jotkut niistä ovat suorastaan ihmeellisiä, mutta joskus tuote jää niissä kadoksiin. Mainos voi olla niin hauska, että siitä puhutaan jälkeenpäinkin, ja muistamme, kuka näyttelijä siinä oli mukana, mutta kukaan ei muista, mitä tuotetta siinä mainostettiin, Reynolds sanoi ja lisäsi:
– Me huolehdimme aina siitä, että tuotteet ovat mainoksissa keskiössä.
Huumorin ja selkeyden ohella Reynolds nosti esiin nopeuden: ilmiöihin pitäisi tarttua rivakasti.
– Nopeus on uskomattoman tärkeä asia minulle. Perusasiat on oltava kunnossa, mutta kannattaa luoda järjestelmä, joka mahdollistaa nopean työskentelyn. Kun kulttuurillinen keskustelunaihe puhkeaa isosti ja näkyy jokaisessa somekanavassa, yritämme tuoda mukaan tuote-elementin. Käynnissä olevaan keskusteluun osallistutaan ja tuodaan brändi mukaan, ja näin ollen brändistä tulee keskustelunaihe, kiteytti Reynolds, joka omistaa toimistonsa lisäksi myös brändejä, kuten Aviaton Ginin.
Millaista jälkeä Ryan Reynolds tekee mainosalalla? Katso vastaus alla olevista videoista.