S-ryhmä kertoi marraskuussa 2023 suuresta muutoksesta ketjun päivittäistavarakaupan omiin brändeihin. Suomen kauppoihin tuli rytinällä yhteispohjoismainen Coop-brändi, joka on vaiheittain syrjäyttänyt S-ryhmän Rainbow-tuotesarjan.
Aiemmin Rainbow oli S-ryhmän laajin sarja ja sisälsi noin 1 500 tuotetta, mutta nyt brändin tuotteita on valikoimissa enää muutamia satoja.
Coop-tuotteita kauppojen hyllyistä löytyy jo yli 1 200. Osa niistä on käytännössä samoja kuin aiemmin Rainbow-brändin alla myydyt tuotteet, mutta joissain tuotteissa myös reseptiikkaa on uusittu.
Coop on noussut reilussa vuodessa pienestä roolista S-ryhmän tunnetuimmaksi omaksi brändiksi. Väistyvän Rainbow:n ja Coopin lisäksi S-ryhmällä on Kotimaista-tuotesarja.
– Olemme suoraan sanoen itsekin hämmästyneitä, miten hyvin asiakkaamme ovat ottaneet laajentuneen Coop-tuotesarjan vastaan, S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja Nina Paavilainen kertoo tiedotteessa.
Coop-tuotesarjan markkinointiin on myös panostettu vahvasti myymälöissä, ryhmän omissa kanavissa ja monimediakampanjoilla. Markkinointi palkittiin myös tänä vuonna Effie Finland -kilpailussa kahdella palkinnolla Kauppa ja kuluttaja- sekä Tuotteet ja palvelut -sarjoissa.
Lue myös: Tässä ovat Effie-gaalan voittajatyöt perusteluineen
– On lähestulkoon käsittämätön suoritus, että Coop on nyt jopa tunnetuin oma brändimme, hyvissä asemissa muiden suomalaisten tunnettujen, vuosia markkinoitujen merkkien rinnalla, ja tuotteiden myynti on muutoksen aikana säilynyt hyvänä ja jopa kasvanut, Paavilainen toteaa.