Kuva: Kuvakaappaus Rita Niemi-Mannisen Instagram-tililtä
Mainonta

Same Goal -vaatebrändin vaikuttajayhteistöistä huomautuksia Mainonnan eettiseltä neuvostolta

5.2.2025 11:46
Mikko Perttunen
Rita Niemi-Manninen sai huomautuksen myös piittaamattomuudesta.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kolme huomautusta Same Goal Cloathing -vaatebrändille. Huomautukset koskevat yhteistyötä kahden eri vaikuttajan kanssa.

Kaksi huomautuksista koski yhteistyöjulkaisuja vaikuttaja Rita Niemi-Mannisen kanssa. Yhteistyöjulkaisuja ei ollut merkitty mainostunnisteella, minkä lisäksi Niemi-Manninen sai myös huomautuksen piittaamattomuudesta, sillä hän on saanut neuvostolta myös aiemmin huomautuksia aiheesta.

Myös vaikuttaja Aki Manninen sai huomautuksen yhteistyöstään Same Goal -brändin kanssa piilomainonnasta.

MAINOS

Niemi-Manninen sai lisäksi huomautuksen myös oman yrityksensä Ritaki Oy:n markkinoinnista tilillään.

Neuvosto totesi, että Niemi-Manninen julkaisee tilillä sekä yrityksen markkinointia että henkilökohtaisia julkaisuja, kuten kuvia lapsesta ja lemmikistä. Näiden lisäksi Niemi-Manninen julkaisee tilillä kaupallisia yhteistöitä toisten yritysten lukuun.

Päätöksessä muistutetaan, että kun mainos julkaistaan Instagram-tilillä, jossa on sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia, kuluttajan voi olla vaikea tunnistaa mainoksia muusta sisällöstä. Tällöin mainos on merkittävä mainokseksi.

Lue myös: Lehteä mainostettiin Tinderissä lapsen kuvalla – Mainonnan eettinen neuvosto antoi ensimmäistä kertaa huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle

MAINOS