Mediatalo Sanoma ja asiakasdatan hyödyntämiseen erikoistunut Custobar ovat solmineet yhteistyön, joka tuo merkittävän parannuksen suomalaiseen digimarkkinoinnin kohdentamiseen.
Yhteistyön myötä Custobarin asiakkaat voivat hyödyntää omaa asiakasdataansa display- ja videomainonnan kohdentamisessa Sanoman kanavissa. Yhteistyö on Suomen mittakaavassa täysin poikkeuksellinen, sillä mainostajat eivät ole aiemmin voineet käyttää omaa dataansa kohdentamiseen mediatalojen kanavissa.
– Vastaavanlaista kuviota ei löydy koko Euroopasta. Tämä on uraauurtava integraatio, hehkuttaa Custobarin toimitusjohtaja Tatu Kuivalahti MarkkinointiUutisille.
Yksinkertaistettuna Custobarin asiakkaista luodaan profiilit ja kootaan erilaisia kohderyhmiä. Mainostaja voi rajata kohdentamisesta pois esimerkiksi henkilöt, jotka ovat juuri ostaneet mainostetun palvelun tai tuotteen, tai vaihtoehtoisesti kohdentaa mainoksen henkilöille, jotka ovat samantyylisiä kuin palvelun tai tuotteen ostaneet henkilöt. Mahdollisuuksia on monia.
Sanoman ja Custobarin integraatio on myös yksityisyyden nimissä vastuullinen, sillä mediatalolle ei luovuteta kohderyhmien henkilötietoja.
Uudistus tarjoaa mainostajille ison hyödyn, sillä oman asiakasdatan hyödyntämistä ei ole tehty aiemmin mediatalojen toimesta.
– Oman asiakasdatan käyttäminen on ollut tähän asti alihyödynnetty voimavara kohdentamisessa. Tähän asti mediamainonnan kohdentaminen on ollut lähes kokonaan evästepohjaista.
Sanoman ja Custobarin yhteistyö onkin yksi hyvä esimerkki “evästeettömän” maailman kohdentamisesta. Google on lopettamassa kolmannen osapuolen evästeiden käytön, mikä on saanut yrityksissä aikaan lievää paniikkia.
Mainonnan teknologiayrityksen Adformin ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisön IAB Finlandin tutkimuksen mukaan suomalaisista mainostajista vain joka kymmenes tietää täysin, kuinka kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen vaikuttaa yrityksen markkinointiin. Lisäksi vain vajaa kymmenesosa vastaajista on tietoisia vaihtoehdoista, joilla korvata kolmannen osapuolen evästeet mainonnan kohdentamisessa.
Kuivalahden mukaan uudenlaiset kohdentamiskäytännöt, kuten Sanoman ja Custobarin malli, ovat monissa tapauksissa jopa parempia kuin entiset evästepohjaiset käytännöt.
– Tämä on yksi hyvä esimerkki evästeiden korvaamiseen. Lisäksi tämä malli mahdollistaa Custobarin offline-datan käytön, joka ei ole ollut mahdollista evästepohjaisessa kohdentamisessa
Offline-datalla Kuivalahti tarkoittaa dataa, jota saadaan kivijalkaliikkeistä. Esimerkiksi S-ryhmä ja Kesko saavat dataa jokaisesta ostoksesta, jossa käytetään kanta-asiakaskorttia.
– Ulottuvuus on nimenomaan yksi iso asia meidän nykyisessä mallissa. Evästepohjaisessa mainonnassa käytetään vain dataa, joka on saatu webistä tai mobiilista, mutta jos yrityksellä on kivijalkaliikkeitä, silloin suurin osa datasta syntyy myymälöissä. Luonnollisesti tätä dataa halutaan käyttää kohdentamisessa, Kuivalahti päättää.