Satokausi Media
Mainonta

Satokausikalenterin kehittänyt Satokausi Media laajenee urheilumanagerointiin – tavoitteena muuttaa sponsorointi mitattavaksi liiketoiminnaksi

25.4.2024 9:35
Mitra Vasara
Managerointitoimisto Sweat Stream opettaa myös urheilu-uran jälkeisiä työelämä- ja yrittäjyystaitoja.

Satokausikalenterin kehittänyt Satokausi Media laajentaa liiketoimintaansa urheilumarkkinointiin. Uuden managerointitoimisto Sweat Streamin tavoite on muuttaa urheilusponsorointi hyväntekeväisyydestä kannattavaksi ja mitattavaksi liiketoiminnaksi sekä urheilijalle että kumppanille. Kyseessä ei ole perinteinen managerointitoimisto, vaan sen missio on mahdollistaa urheilijan ammattiurheilu ja opettaa urheilu-uran jälkeisiä työelämä- ja yrittäjyystaitoja.

Idea sai alkunsa Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjulan ja yhtiön yritysasiakkuusvastaava Janni Kittin ajatuksesta. Karjula pohti, ettei nykyinen urheilijoiden sponsorointimalli voi olla paras mahdollinen. Samaan aikaan useat urheilijat pyysivät Kittiä managerikseen. Karjula ja Kitti halusivat luoda uudenlaisen tavan tukea urheilijoita – sellaisen, jossa sponsorituotteet olisivat houkuttelevasti esillä ja ostettavissa. 

– Satokausikalenterin sosiaalisen median kanavat kasvoivat puolivahingossa suureksi ruokayhteisöksi. Aloitimme niiden kaupallistamisen vuonna 2018 vaikuttajamarkkinoinnin periaatteilla. Sen pohjalta olemme luoneet nykyiset Satokausi Median B2B-palvelutuotteemme. Olemme nyt siirtämässä tätä samaa konseptia urheilumarkkinointiin, sanoo Karjula.

Karjula kokee urheilijoiden kanssa työskentelemisen arvopohjaisena ja siten mielekkäänä.

– Tarjoamme liiketoimintamallillamme lajiliittojen ja suurten sponsorisopimusten ulkopuolella oleville yksilöurheilijoille mahdollisuuden ansaita rahaa. Toki liiketoimintaa olisi voinut siirtää perinteiseen vaikuttajamarkkinointiin, mutta haluamme tehdä missiopohjaista markkinointia.

MAINOS

Urheilijasta sisällöntuottajaksi?

Karjula kertoo, että yhtiöllä on 10-15 freelancerin verkosto tuottamassa sisältöä ja hallinnoimassa kanavia. Omien kampanjoiden toteuttamisen lisäksi yritys tarjoaa urheilijoille mahdollisuuden opetella ja tehdä myös muita markkinointialan tehtäviä. 

– Urheilijat saavat osallistua aikataulujensa mukaan sisällöntuotantopalavereihin, kuukausiraportteihin sekä muihin tilaisuuksiin, josta he voivat ammentaa oppia omaan tekemiseen. Urheilijat saavat samalla työmahdollisuuksia ja korvauksen tekemästään työstä - palkatonta harjoittelua meillä ei ole. 

Karjula kokee, että urheilijoiden kyky paneutua asioihin kunnolla auttaa heitä omaksumaan myös urheilun ulkopuolisia taitoja, joista he voivat tulevaisuudessa saada jopa ammatin.

– Hyvä somemanageri, sisällöntuottaja tai projektipäällikkö tulee taatusti työllistämään vähintään itsensä nyt ja tulevaisuudessa. 

Karjulan mukaan yhtiö auttaa urheilijoita yrityksen perustamisessa ja muissa liiketoimintaan liittyvissä perusasioissa.

– Sopimuksemme ei rajoita urheilijoita millään tavalla, vaan he voivat samanaikaisesti hoitaa omia sponsorointidiilejään, ja toivomme heidän siirtävän meiltä saadut opit niihin.

Sponsorointikampanjat perustuvat valmiisiin palvelutuotteisiin.

– Olemme luoneet valmiit palvelutuotteet, joiden myynnistä, tuotannosta, julkaisusta ja raportoinnista me vastaamme. Urheilijoille kerrotaan kuvauspäivät, joissa huomioimme kilpailu- ja harjoittelukaudet, ja he saavat rahapalkkion tehtyjen kampanjoiden mukaan. Olemme rakentaneet Satokausikalenterin puolelle erittäin ketterän tuotantoputken, jossa parhaat sisällön tuottajat pääsevät suuriin vuosilaskutuksiin. Nyt tarjoamme tätä samaa mahdollisuutta urheilijoille.

Karjula kertoo, että Sweat Streamilla on pääsy jokaisen heidän edustamansa urheilijan somekanaviin, joista kampanjoiden tarkat tulokset voidaan todentaa. Raportointimalli perustuu Satokausikalenterin kauppallisiin yhteistöihin, joten se on Karjulan mukaan perinteistä vaikuttajamarkkinointia kattavampi.

Sweat Streamin ensimmäiseen urheilijanelikkoon kuuluvat painonnostaja Saara Retulainen, uimari Teemu Vuorela, crossfit-urheilija Nelli Nurmi ja sulkapalloilija Joonas Korhonen.

Satokausikalenteri oli aluksi vain kuluttajille suunnattu tuote, mutta vuodesta 2018 alkaen sillä on ollut myös kaupallisia kumppaneita. Nykyään Satokausi Media kuuluu A-lehtien konserniin.

MAINOS