Kuva: Canva Pty Ltd.
Media

Sidosryhmälehdet siirtymässä digitaaliseen muotoon – puolet tekijöistä huolissaan lehtensä tulevaisuudesta

17.9.2024 9:29
Mikko Perttunen
13 prosenttia kyselyyn vastanneista lehdistä vähentää printtijulkaisujaan tai lopettaa lehden kokonaan.

Iso osa painettujen sidosryhmälehtien tekijöistä pohtii printtilehden kustannusten karsimista, siirtymistä digitaalisuuteen tai ovat epätietoisia seuraavista askelista, kertoo Berry Creativen lehtien tekijöille tekemä kysely.

Kyselyn mukaan puolet painettujen sidosryhmälehtien tekijöistä on jollain tavalla huolissaan lehdestään.

Suurin huoli liittyy lehden tekemisen korkeisiin kustannuksiin. Toiseksi suurimmaksi haasteeksi mainittiin epävarmuus lehden suhteesta muuttuvaan mediakenttään ja se, mitä lehdelle tulisi ylipäätään tehdä. Kyselyn perusteella lehtien tavoitteet ja mittarit olivat epäselvät ja suhde organisaation strategiaan vaihteli suuresti.

"Harvan organisaation perustehtävä on lehden julkaiseminen."
MAINOS

– Harvan organisaation perustehtävä on lehden tai minkään muunkaan kanavan julkaiseminen. Tärkeintä on siksi määritellä kanavakokonaisuudella haettava strateginen hyöty, ymmärtää siihen tehtävät investoinnit ja tutkia, kuinka se vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja mediankäyttötapoihin, Berry Creativen luova johtaja ja strategi Timo Berry toteaa tiedotteessa.

Printti edelleen edellä

Sidosryhmälehtien julkaisurytmiä ohjaa edelleen printtilehti. Ainoastaan 12 prosenttia vastaajista kertoi tekevänsä sisältöä digitaalisuus edellä.

44 prosenttia lehdistä aikoo lähitulevaisuudessa jatkaa nykyisellä toimintamallillaan, kun 26 prosenttia aikoo kehittää digitaalisia kanaviaan. 19 prosenttia pyrkii säästämään kustannuksissa tai houkuttelemaan uusia tilaajia.

13 prosenttia taas vähentää printtijulkaisujaan tai lopettaa lehden kokonaan. Merkittävä osa vastaajista ei kuitenkaan osannut tai halunnut vastata kysymykseen lehtensä seuraavista tärkeistä toimenpiteistä.

Lähde: Berry Creativen kysely

Kyselyssä sidosryhmälehtien tärkeimmäksi tavoitteeksi asettui tiedon jakaminen.

48:sta kyselyyn osallistuneesta lehdestä 25:een sisältö tehtiin pääasiassa itse, mutta niitä tilattiin myös ulkopuolelta. 16 lehdessä sisältö tehtiin toimituksen sisällä, mutta taitto ja visuaalinen ulkoasu tilattiin muualta.

Ensisijaisesti sidosryhmälehtien kanavakokonaisuuden ja sisältöjen suunnittelussa on otettu huomioon toimituksen näkemys, mutta myös lukijoiden spontaani palaute eri kanavissa sekä organisaation johdon näkemys painava voimakkaasti.

Berry Creativen kyselyyn vastasi 48 toimituksen tai eri organisaatioiden johdon edustajaa.

31 vastaajista oli järjestön, säätiön tai liiton edustajia, 14 kaupallisia toimijoita ja 3 julkisia toimijoita

MAINOS
MAINOS