Kuva: Rebl Eats
Brändit

Slush 100 -kilpailuun valittu valmisruokayritys ja kierrätysvaatekauppa yhdistävät voimansa Rebl-brändikohussa – mediakonserni yritetään vielä saada neuvottelupöytään

18.9.2024 11:00
Mikko Perttunen
Yritykset kritisoivat patentti- ja rekisterihallituksen toimintaa.

Valmisruokayritys Rebl Eatsissa viime viikot ovat luultavasti olleet tunteiden vuoristorataa. Ensin Mediakonserni Punamusta Media vaihtoi nimensä Rebl Groupiksi, mikä aiheutti närää niin Rebl Eatsissa kuin kierrätysvaatekauppa Rebel Groupissa, mutta asialla on ollut myös hopeareunus:

Yrityksestä nimittäin kerrotaan, että kohun alettua yli 50 000 suomalaista on lähtenyt hakemaan Reblin kasvipohjaista ruokaa kaupasta, mikä tarkoittaa startupin ennätysmyyntiä.

Nyt Rebl Eats on valittu myös kasvuyritystapahtuma Slushiin niiden sadan finalistin joukkoon, jotka kilpailevat miljoonan euron rahoituksesta.

MAINOS

Kiista nimiasiassa ei ole kuitenkaan hävinnyt mihinkään. Rebl Groupin mukaan samankaltaisuus aiheuttaa ongelmia yritysten imagoon. Yritys uskoo, että ruokabrändille vääränlainen assosiaatio voi olla erityisen kriittinen. Rebl Groupin eilinen tulosvaroitus puolestaan onnistui säikäyttämään hetkeksi pienemmän Rebel Groupin asiakkaita.

Yritykset kritisoivatkin patentti- ja rekisterihallituksen toimintaa, jonka ne kokevat läpinäkymättömäksi.

Rebl Eats ja Rebel Group ilmoittavatkin hakevansa ennakkotapausta läpinäkyvyydelle. Rebl Groupin nimen rekisteröinti voidaan kumota markkinaoikeudessa, mutta asian sinne vieminen valmisteluineen ei ole ilmaista, ja tarkoittaa Rebl Groupin mukaan ensivaiheessakin 3 000 euron panostusta.

Jyväskyläläiselle yrittäjälle hinta nousee ilman muuta korkeaksi, joten kaksi pienempää yritystä ovat päättäneet liittoutua asiassa.

Rebl Eatsin tiedotteessa kerrotaan, että Rebl Group yritetään vielä tätä ennen saada neuvottelupöytään, jotta voitaisiin sopia brändien käytöstä niin, etteivät ne mene asiakkailla ja sidosryhmillä sekaisin.

MAINOS
MAINOS