Perinteiset tiedotusvälineet ja poliitikot eivät enää yksinään määritä sitä, mitä pidetään tärkeänä tai millaisia arvoja yhteiskunnassa korostetaan. Sen sijaan sosiaalisen median alustat ovat antaneet tilaa uudelle eliitille – vaikuttajille, joilla on valta tavoittaa tuhansia ihmisiä yhdellä postauksella.
Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Tuija Aallon ja PING Helsingin toteuttaman tutkimuksen mukaan kehitys näkyy erityisesti nuorten keskuudessa. Kolmasosa 15–24-vuotiaista kiinnitti enemmän huomiota yhteiskunnalliseen ja poliittiseen aiheeseen, jos he olivat ensin nähneet jonkun somevaikuttajan käsittelevän sitä.
15–65-vuotiaista jopa 20 prosenttia myönsi, että somevaikuttajilla on ollut vaikutusta siihen, mihin yhteiskunnallisiin keskusteluihin he ovat kiinnittäneet huomiota.
Tutkimukseen osallistuneista 15–65-vuotiaista jopa 20 prosenttia myönsi, että somevaikuttajilla on ollut vaikutusta siihen, mihin yhteiskunnallisiin keskusteluihin he ovat kiinnittäneet huomiota. Tässä lukemassa on oleellista se, että ihmisen on tarvinnut myöntää itselleen somevaikuttajan valta omaan ajatusmaailmaan. Koska yleinen keskustelu somevaikuttajsta on yleensä naljailevaa, vaatii ihmiseltä vahvaa egoa myöntää vaikuttajien painoarvo.
Somevaikuttajat ovat ennen kaikkea ihmisiä, joihin heidän seuraajansa voivat samaistua. He jakavat arkeaan, mielipiteitään ja kokemuksiaan, jotka tuntuvat aidommilta ja läheisemmiltä kuin esimerkiksi poliitikkojen tai median etäiset kannanotot. Vaikuttajien sanomaa kuunnellaan, koska he puhuvat samaa kieltä kuin seuraajansa ja käsittelevät asioita, joihin moni voi samaistua. Samaistuttavuus antaa vaikuttajille uskottavuutta, ja siksi heillä on usein enemmän vaikutusvaltaa nuorten mielipiteisiin kuin perinteisillä auktoriteeteilla.
Somevaikuttajien kokemukset tuntuvat aidommilta ja läheisemmiltä kuin esimerkiksi poliitikkojen tai median etäiset kannanotot.
Somevaikuttajien esiinmarssi yhteiskunnallisessa keskustelussa on yksi osoitus tästä muutoksesta. Vaikuttajat eivät välttämättä kuulu perinteiseen eliittiin, mutta heillä on valta vaikuttaa suureen joukkoon ihmisiä.
On kuitenkin tärkeää huomata, että somevaikuttajien vallassa piilee myös riskejä. Kun keskusteluja käydään algoritmien määrittämissä kuplissa, jossa samankaltaiset näkemykset vahvistuvat ja erimielisyys vähenee, yhteiskunnallinen dialogi voi kaventua. Vaikuttajilla on myös valta rajata ja korostaa tiettyjä teemoja oman intressinsä mukaan, mikä voi vääristää keskustelua. Siksi onkin keskeistä, että seuraajat ovat tietoisia tästä vallasta ja pystyvät kriittisesti arvioimaan näkemäänsä sisältöä.
Somevaikuttajien rooli yhteiskunnallisessa keskustelussa on tullut jäädäkseen. He ovat uusi eliitti, joka päättää mistä me puhumme.
Jenni Janakka on kirjailija ja puhetaiteilija, joka yhdistää työssään tieteen ja historian popularisointia omiin arkisiin havaintoihin. Hän on perehtynyt muun muassa työelämään, tasa-arvokysymyksiin ja seksuaalisuuteen. Janakka on aktiivinen Instagramissa, minkä lisäksi hän työskentelee läheisesti erilaisten vaikuttajien kanssa. Kolumneissaan hän käsittelee somea ja vaikuttajia.