Kuva: Canva Pty Ltd.
Digitaalisuus

Sosiaalisen median kanavavalinnat pohdituttava järjestöissä – X:n käyttö vähenee

7.2.2025 11:39
Mikko Perttunen
Tekoälyn suhteen ollaan järjestöissä varovaisen innostuneita.

Tuore Järjestödigi 2024 -kartoitus kertoo, että sosiaalisen median kanavavalinnat pohdituttavat tällä hetkellä monia järjestöjä.

Facebook on edelleen järjestöjen ykkönen, mutta X:n käyttö vähenee ja tilalle etsitään uusia vaihtoehtoja. Valintoja tehdään usein kohderyhmä edellä.

Linkedinin, Instagramin ja Youtuben suosio on kasvussa, kun taas Snapchatia käyttävät vain harvat ja Mastodonia ei yksikään vastanneista yhdistyksistä. Tiktok on myös ottanut paikkansa valtakunnallisten järjestöjen käytössä.

42 prosenttia järjestöistä ei aio avata uusia somekanavia vuonna 2025, samalla 6 prosenttia aikoo vähentää nykyisten kanavien määrää.

MAINOS

Kuudetta kertaa toteutetussa kartoituksessa selviää myös, että järjestöissä löytyy kiinnostusta tekoälyn hyödyntämiseen, mutta se on useimmissa järjestöissä vasta kokeiluvaiheessa.

– Järjestöillä on selkeästi innostunut, mutta harkitseva ote tekoälyn käyttöön. Vastauksista käy ilmi, että mahdollisuuksia tunnistetaan paljon, mutta samaan aikaan työkaluvalintoihin, tekoälyn tuotosten luotettavuuteen ja tietoturvaan kiinnitetään huomiota tarkasti, kartoituksen kehittäjä, tekijä ja järjestöviestinnän asiantuntija Piritta Seppälä Viestintä-Piritta Oy:sta kertoo.

Tulosten perusteella tekoälyä käytetään enemmän valtakunnallisissa järjestöissä kuin paikallisissa. Tällä hetkellä suosituimmat tekoälysovellukset erikokoisissa yhdistyksissä ovat ChatGPT ja Copilot. Tekoälyä käytetään erityisesti ideointiin, tiedonhakuun ja tekstin muokkaamiseen.

5,5 prosenttia järjestöistä hyödyntää tekoälyä päivittäin, ja 37 prosenttia järjestöistä ei vielä käytä tekoälyä.

MAINOS