Etätyö on vaikuttanut suomalaisten toimittajien viestintäkanaviin merkittävästi: erityisesti sähköpostin ja puhelimen käyttö on lisääntynyt, mutta myös sosiaalisen median merkitys on kasvanut. Tämä selviää viestintätoimisto H&V:n teettämästä tutkimuksesta.
Tutkimuksen mukaan lähes jokainen suomalainen journalisti (97 prosenttia vastaajista) käyttää aina tai usein verkkolähteitä tehdessään taustatutkimusta artikkeliaan varten. Luku pysyi samana verrattuna vuoteen 2020.
Suomalaisjournalistien eniten käyttämä sosiaalisen median kanava uutisaiheiden löytämisessä on Facebook (32 prosenttia). Seuraavaksi tärkeimmät kanavat ovat Twitter (22 prosenttia) ja Instagram (14 prosenttia). Uudemmat palvelut, kuten TikTok, toimivat uutisaiheiden tietolähteinä vain harvoille.
Suomalaiset journalistit näyttävät siis suosivan perinteisiä sosiaalisen median kanavia. Jos brändin tavoitteena on tavoittaa toimittajia, tämä kannattaa pitää mielessä.
Sosiaalisen median kanavista merkitystään pandemian aikana eniten kasvattivat WhatsApp, Facebook, Instagram ja Twitter. Pohjimmaisiksi jäivät LinkedIn, TikTok ja Youtube. Jokainen edellä mainituista kanavista kuitenkin kasvatti merkitystään journalistin työssä: sosiaalisen median merkitys on kasvanut ja käyttö monipuolistunut.
H&V:n Mikko Sillanpää toteaa tiedotteessa, että etätyöaika ei kuitenkaan räjähdysmäisesti kasvattanut sosiaalisen median kanavien merkitystä journalistisessa työssä.
– Hyvin perinteiset työvälineet, kuten puhelin ja sähköposti, ovat kasvaneet huomattavasti enemmän, ja toisaalta yhteistyösovellusten käyttö on lisääntynyt.