Suomalaiset markkinointitoimistot lähettävät maltillisesti työntekijöitään Cannes Lions -festivaaleille, mikä on ymmärrettävää, sillä usean työntekijän lähettäminen maksaa tuhansia euroja. Silti siitä herää kysymys, tehdäänkö säästöä väärässä paikassa? Cannes Lions kun voi olla investointi, joka maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.
Suomalainen sosiaalisen median toimisto Insait katsoo asiaa juuri tällä tavalla: investointi tuo arvoa, kilpailuetua ja lopulta tietenkin euroja asiakkaan kassakoneeseen.
Siksi Insait päätyi tänä vuonna poikkeukselliseen ratkaisuun ja lähetti koko toimistonsa eli vajaan kymmenhenkisen seurueen viime viikoksi Cannes Lions -festivaaleilla, jossa se vieläpä järjesti Anora Wineworld Finlandin ja Marketing Finlandin kanssa kaikille avoimen tapahtuman. Mutta investoinnin tekemättä jättäminen ei ollut vaihtoehto, sanoo Insaitin toimitusjohtaja ja toinen perustaja Mika Käyhty.
– Uuden oppiminen on elinehto, jos haluaa päästä eteenpäin. Meitä markkinoijia saa jännittää, ja pulssin on hyvä nousta, kun teemme työtämme luovuuden parissa. Jos pulssi ei nouse kun onnistuminen on lähellä, niin olemmeko silloin edes onnistuneet työssämme? Datan käyttö luovuuden polttoaineena on myös iso aihe, ja näiden kahden asian yhdistäminen on edelleen mahdollisuus, jota Cannesissakin useimmat yrittävät ratkaista, Käyhty pohtii.
Suurin syy lähteä Cannesiin on oppien löytäminen. Käyhtyn mukaan tavoitteena on saada lisää pontta omaan tekemiseen muun muassa Lions-voittajien töistä, joista nousee toistuvasti esiin yksi piirre: tunne.
– Tunteen, luovuuden ja datan yhdistäminen – oli kanava mikä tahansa – on haastavaa, mutta tässä piilee mahdollisuuksia joka ikiselle yritykselle Suomessa. Varsinkin kun sosiaalisen median ansiosta jokaisella – yksityisyrittäjästä pörssiyritykseen – on mahdollisuus onnistua. Mielestäni viestintä ei ole koskaan tarjonnut yhtä hyviä onnistumisen mahdollisuuksia kaiken kokoisille firmoille kuin sosiaalisen median aikana. Ja tämähän on aivan huippuasia koko alalle!
Tunteen mukaan tuominen markkinointiin on varmasti yksi kehityskohta Suomessa, mutta onko tunnevetoisuuden puute jopa suomalaisen markkinoinnin heikkous?
– En tiedä, onko se heikkous tai ongelma, mutta usein Suomessa tykätään tehdä asioita datan kautta. Myös se on tärkeää, mutta kun tehdään tuloksellista viestintää, tunne on aina mukana.
Insaitille oli äärimmäisen tärkeää lähettää koko henkilöstö matkaan, koska jokaisen työntekijän havaintoja tarvitaan, jotta Cannes-investointi tuottaa maksimaalisen hyödyn.
Käyhty huomauttaa, että kokeneempi perustajaporukka oppii todennäköisesti jotain aivan muuta kuin toimiston nuorin tekijä, reilu parikymppinen luova lahjakkuus.
– Nuorilta tulee rehellinen palaute ja tieto. Heiltä kuulee, mihin maailma menossa – esimerkiksi kanavien suhteen. On hyvä ymmärtää, että juuri nuorilla on tällä hetkellä tärkeää tietoa koko alalle. Siksi heidän pitää olla myös täällä. Toivoisin, että jokaisesta toimistosta paikalle saapuisi joka vuosi vähintään yksi alle 25-vuotias työntekijä, Käyhty kertoo ja lisää:
– Mukana pitää kuitenkin aina olla myös liiketoiminnalliset osaajat, ja usein he ovat vanhempaa ikäryhmää.
Pitäisikö muiden toimistojen ottaa Insaitista mallia? Nopeaa voisi ajatella, että Cannes tarjoaa tuoreimmat opit alalta, ja jos kaikki suomalaistoimistot saisivat tuon tiedon haltuunsa, voisi suomalaisyritysten liiketoiminta nousta uudelle tasolle. Vähintäänkin Insait lähetti tärkeää ajateltavaa muille suomalaisille toimistoille.
– Vaikea sanoa, mikä on oikea tapa, mutta haluamme tehdä asiat uudella tavalla. Siten pääsemme eteenpäin toimistona. Meidän toimialalla on paljon tehtävää monessakin mielessä. Esimerkiksi siinä, millaisia harkkariohjelmia järjestämme toimistossa, jotta saamme parhaat tyypit alalle, Käyhty päättää.