Hintaoppaan heinäkuussa julkaiseman kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät yhä useampaa ostosovellusta verkko-ostostensa tekemiseen. Ostosovelluksella tarkoitetaan sovellusta, jonka kautta asiakas voi suoraan ostaa tuotteita tai palveluita.
Nuoret ja naiset ovat ostosovellusten suurimpia käyttäjäryhmiä. Eniten ostosovelluksia löytyi 18–24-vuotiailta, joilla oli puhelimessaan keskimäärin viisi ostosovellusta. 18–24-vuotiaista lähes joka neljäs ostaakin kaikkein useimmin verkosta juuri sovelluksen kautta.
Naisten puhelimesta ostosovelluksia löytyi keskimäärin neljä. Miehillä ostosovelluksia oli yhtä paljon kuin yli 55-vuotiailla eli kolme.
Ostosovellusten suosion noususta huolimatta suomalaiset tekevät verkko-ostokset edelleen useimmiten tietokoneella. Iällä ja sukupuolella on kuitenkin väliä. Esimerkiksi 18–44-vuotiaat tekivät verkko-ostokset mieluiten puhelimen selaimen kautta ja vasta 45-vuotiaat ja sitä vanhemmat kertoivat suosivansa tietokonetta. Myös naisilla suosituin tapa tehdä verkko-ostoksia oli puhelimen selaimen kautta (35,4 %), kun taas miehistä yli puolet (50,9 %) kertoi käyttävänsä mieluummin tietokonetta.
– Moni selaa verkkokauppoja mobiilissa muun toiminnan ohella ja saattaa päätyä sinne esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Varsinaiset tilaukset tehdään vielä useimmiten puhelimen selaimella, mutta sovelluksen kautta tehtyjen tilausten osuus on koko ajan kasvussa. Samaan aikaan on myös olemassa joukko kuluttajia, jotka palaavat edelleen tekemään tilauksen tietokoneella, sillä isommalta näytöltä voi olla helpompi selailla vaihtuvia tarjouksia ja uutuuksia, Fiksuruoan kansainvälisestä markkinoinnista vastaava Sami Törmä kertoo Hintaoppaan tiedotteessa.
Hintaopas selvitti tutkimuksessaan myös suomalaisten puhelimilta löytyvät yleisimmät ostosovellukset. Kärjessä olivat K-ruoka, S-kaupat, Tori sekä Wolt ja Foodora. Ruokaostosten ulkopuolella suosituimmat ostosovellukset ovat siis suurten ulkomaisten verkkokauppojen, sillä seuraavaksi listalta löytyivät muun muassa Zalando ja Temu.
Suosituimmat tuotekategoriat mobiililaitteella eli puhelimen selaimella tai ostosovelluksessa tehtävissä ostoksissa olivat konsertti- ja tapahtumaliput (47,5 %), majoitus (45,4 %) sekä vaatteet ja kengät (44,6 %).
Tietokoneella suosituimmat kategoriat taas olivat matkat eli lennot, junamatkat ja laivat (52,6 %), majoitus (47,9 %) sekä elektroniikka (47,9 %).
– Suomalaiset kuluttajat ostavat edelleen verkosta paljon myös sovellusten ulkopuolelta, joten en vielä hätäilisi ostosovellusten vaikutusten suhteen. Verkkokaupan tulevaisuus vaikuttaa kuitenkin olevan mobiilin puolella, sillä kun tämän päivän nuoremmat sukupolvet vanhenevat, he tuovat samalla mobiiliostamisen myös vanhempiin ikäluokkiin, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett toteaa.
– Nyt tai lähitulevaisuudessa olisi siis hyvä aika panostaa sovelluspuolen kehittämiseen. Puhelin on myös jatkuvasti mukana ja se on yhä tärkeämpi osa kauppojen monikanavaista ostoprosessia. Tärkeintä on muistaa, että mobiilissa ratkaisevat usein käyttäjäystävällisyys ja ostopolun helppous, hän jatkaa.
Torin johtaja Jenni Tuomisto näkee, että tulevaisuudessa tekoäly ja analytiikka tulevat olemaan keskeisessä roolissa verkkokaupan käyttäjäkokemuksen sekä ostosovellusten laadun parantamisessa.
– Näen verkkokauppakäyttäytymisen kehittyvän suuntaan, jossa käyttäjäkokemus mobiilissa on entistäkin sujuvampi ja intuitiivisempi. Tämä tarkoittaa nopeampia maksutapoja, parempia hakutoimintoja ja personoidumpia suosituksia. Sovelluskäyttäjät ovat yleensä sitoutuneempia, vierailevat useammin ja tekevät ostoksia nopeammin, Tuomisto toteaa.