Douglas Bagg / Unsplash
Ilmiöt

Sponsorointimarkkina kasvoi huippulukemiin viime vuonna

16.3.2023 10:58
Satu Hurme
Yritysten sponsorointiin käyttämät investoinnit kasvoivat 20 prosentilla vuoden takaiseen nähden ja ylittivät koronapandemiaa edeltävän huippuvuoden lukemat.

Tuoreen Sponsorointibarometri 2022 -tutkimuksen mukaan Suomessa käytettiin yhteensä 270 miljoonaa euroa sponsorointiin. Määrä on 10 miljoonaa euroa enemmän kuin pandemiaa edeltävänä huippuvuonna 2019. Vuoteen 2021 verrattuna sponsorointi-investoinnit kasvoivat 20 prosenttia.

– Vuosi 2022 oli vaikeista lähtökohdista huolimatta voimakkaan kasvun vuosi. Odotukset tuleville vuosille kasvun osalta ovat huomattavasti varovaisempia. Inflaatio ja yleisen taloustilanteen vaikutukset painavat odotuksia voimakkaasti, sanoo barometrin tehneen Sponsor Insightin tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen tiedotteessa.

Urheilusponsoroinnin osuus on lähes kaksi kolmasosaa koko sponsorointimarkkinasta, mikä tarkoittaa 167 miljoonaa euroa. Urheilusponsorointi kasvoi 15 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

MAINOS

Toinen merkittävä sponsoroinnin ala on kulttuuri. Sen osuus on 51 miljoonaa euroa. Kulttuurisponsorointi kasvoi viime vuonna jopa 83 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Kulttuurin osuus ei ole yltänyt tällaisiin lukemiin koko 2010- tai 2020-luvuilla.

Sponsoroinnin tulevaisuus näyttää valoisalta, vaikka viime vuoden kaltaisia merkittäviä muutoksia ei olekaan tiedossa. Tänä vuonna 17 prosenttia yrityksistä aikoo lisätä sponsorointia ja 57 prosenttia aikoo pitää sponsoroinnin määrän samana.

Tapahtumamarkkinoilla yleisötapahtumien sponsorointi on kasvanut merkittävästi. Pandemiaa edeltävänä vuonna 2019 yleisötapahtumia sponsoroitiin 12 miljoonalla eurolla. Vuonna 2021 sponsoroinnin määrä oli 21 miljoonaa euroa ja viime vuonna se ylsi 58 miljoonaan euroon. Koko tapahtumamarkkina kasvoi 65 prosenttia edeltävästä vuodesta.

Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistaja kyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus. Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta.

MAINOS
MAINOS