Unsplash/Charisse Kenion
Brändit

Miksi Stockmann palautti painetun asiakaslehtensä? Näin yhtiö perustelee päätöstään

10.2.2021 11:05
Toni Rajamäki
Stockmannin asiakaskokemuspäällikkö Nina Petersén uskoo, että printtilehdelle löytyy tarvetta.

Kaupan alan yritys Stockmann palasi tänä vuonna vanhaan ja toi painetun asiakaslehtensä takaisin. Ensimmäinen numero julkaistiin helmikuussa. Yhteensä numeroita tehdään tänä vuonna seitsemän.

Yllättävän päätöksen taustalla oli asiakkaiden toive, kertoo Stockmannin asiakaskokemuspäällikkö Nina Petersén.

– Olemme käyneet useita keskusteluita asiakkaidemme kanssa eri kehitysprojekteihin liittyen. Keskusteluissa on noussut esille yksi toistuva toive. Asiakkaat toivoivat meidän palauttavan koteihin postitettavan kanta-asiakaslehden, jossa esittelemme kuukausittain vaihtuvia kanta-asiakastuotteita muun inspiroivan sisällön lisäksi, Petersén paljastaa MarkkinointiUutisille.

Viime vuosina on puhuttu yleisesti printtilehden kuolemasta, mutta Stockmannin kokemus osoittaa, että painetulle lehdelle löytyy vielä tilaa. Stockmannin asiakaslehti postitetaan jopa 200 000 kotitalouteen. Se on saatavilla myös tavarataloissa.

– Printtilehdillä tuntuu asiakaskeskusteluiden perusteella olevan tarvetta. Monet haluavat rauhoittua lehden ääressä pitkien näyttöjen edessä vietettyjen työpäivien jälkeen.

Pitkien erilaisten näyttöjen edessä vietettyjen työpäivien jälkeen monet haluavat rauhoittua lehden ääressä.

Asiakaslehden palauttaminen on tärkeä osa yhtiön markkinointia. Petersén painottaa, että Stockmann haluaa tavoittaa ihmiset kaikissa kanavissa, ei vain painetussa lehdessä tai esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

– Meille on tärkeää, että asiakas voi valita, mikä kanava hänelle sopii parhaiten. Teemme jatkuvasti paljon erilaisia sisältöjä, jotka jaamme eri kanavissa asiakkaille. Printtilehti on yksi asiakasviestintäkanava esimerkiksi myyntikanavien, sosiaalisen median sekä uutiskirjeen rinnalla.

– Digitaaliset kanavat ovat edelleen yhtä tärkeitä meille. Printti antaa mahdollisuuden jakaa sisältöjä asiakkaillemme yhtä lisäkanavaa pitkin. Eri kanavat tukevat vahvasti toisiaan. Tiedämme asiakkaidemme hyödyntävän sekä digitaalisia että ”perinteisiä” medioita.

Stockmann ei pelkästään palauttanut lehteä vaan myös kehitti sitä. Myös sisällön suhteen on kuunneltu asiakkaita.

– Sisältöä on muutettu asiakastoiveiden ja palautteiden perusteella. Asiakkaat ovat toivoneet meiltä lisätietoa uutuuksista eli uusista merkeistä, uusista mallistoista sekä muista uudistuksista, mitä Stockmannilla tapahtuu. Asiakkaat ovat myös toivoneet kuulevansa, mitä Stockmannin asiantuntijat suosittelevat. Yksi selkeä asiakkailta tullut toive on myös se, että esittelisimme kuukauden edut selkeästi lehdessä,  Petersén kertoo.

MAINOS
MAINOS
MAINOS