Kotimainen hävikkiruokakauppa Fiksuruoka laajenee tässä kuussa Suomen ulkopuolelle. Hollantiin avattava verkkokauppa on yrityksen ensimmäinen Suomen ulkopuolinen kauppa. Yritys toimii Suomen ulkopuolella nimellä Foodello. Fiksuruoka sai viime keväänä 19 miljoonan euron rahoituksen, jonka tarkoituksena on auttaa verkkokauppaa kasvamaan sekä Suomessa että ulkomailla.
Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu näkee uuden markkinan avaamisen olevan koko organisaatiolle mielenkiintoinen oppimisen paikka.
– Viime vuosina olemme onnistuneet vähentämään merkittäviä määriä ruokahävikkiä Suomessa ja nyt on aika lähteä saman mission kanssa maailmalle. Lähitulevaisuudessa on tärkeintä onnistua Hollannissa hyvin ja oppia, miten uusien markkinoiden avaaminen tehdään menestyksekkäästi meidän liiketoiminnassa. Tulevina vuosina on tarkoitus suunnata uusille markkinoille näitä oppeja hyödyntäen, Järvensivu (kuvassa) kertoo tiedotteessa.
Fiksuruoka on Hollannin ensimmäinen hävikkiruokakauppa. Verkkokaupassa myydään Suomen tyyliin pääosin paikallisia brändejä ja tuotteita, joihin kuluttajat ovat tottuneet.
– Hollantilaiset toimijat ovat jo etukäteen olleet hyvin kiinnostuneita yhteistyöstä, ja olemme saaneet ison määrän paikallisia toimittajia vähentämään kanssamme ruokahävikkiä. Meillä on Hollannissa myös oma varastokumppani, joka hoitaa tuotteet asiakkaille, Järvensivu jatkaa.
Fiksuruoka on toiminut Suomessa jo yli 300 tavarantoimittajan kanssa hävikin minimoimiseksi. Yrityksen liikevaihto oli 12 miljoonaa euroa vuonna 2020.
– Tällä hetkellä tulevaisuus näyttää lupaavalta: olemme kovassa kasvussa ja todella mielenkiintoisessa vaiheessa. Nyt keskitytään siihen, että saamme palvelun ja liiketoimintamallin kopioitua Suomesta isommille markkinoille, Järvensivu sanoo.
Lue myös: Tässä ovat Suomen suosituimmat ruoan verkkokaupat – kärkipaikasta käydään armotonta taistelua