Suomalaista startupia Book Salonia voisi kutsua kauneus- ja hyvinvointialan Uberiksi. Äkkiseltään ajateltuna yhdysvaltalaisella henkilökuljetusyritys Uberilla ja ajanvaraus-, kassa- ja maksupalveluita tarjoavalla Book Salonilla ei ole mitään yhteistä, mutta yhtäläisyyksiä löytyy. Olennaisin yhtäläisyys on, että kumpikin yritys mullistaa omaa alaansa helpottamalla asiakkaidensa elämää.
Ei olekaan sattumaa, että Book Salon sai alkunsa Uberin kyydissä. Perustaja Jonne Castrèn (kuvassa vasemmalla) otti Uber-kyydin Dubaissa ja totesi, että kuljetuskonsepti on nerokas. Enää tarvitsi miettiä, millä alalla olisi tarvetta vastaavanlaiselle innovatiivisuudelle.
Valinta kohdistui kauneus- ja hyvinvointialaan, jolle Book Salon alkoi kehittää alan yrittäjille suunnattua järjestelmää, joka tarjoaa helposti maksujärjestelmän, ajanvarausjärjestelmän, työkalun verkkosivujen toteuttamiseen sekä tilitysraportit. Järjestelmä on automatisoitu, joten yrittäjien manuaalinen työ, kuten esimerkiksi kirjanpitoon liittyvät seikat, vähenee huomattavasti.
Book Salonin asiakaspalautteen mukaan järjestelmä vapauttaa salonkiyrittäjiltä jopa yli 100 työtuntia vuodessa. Jos keskimääräinen asiakas maksaa palvelustaan 67 euroa, tämä tarkoittaa tuhansien euron lisätienestejä vuodessa. Usealle pienyrittäjälle nämä voivat ratkaista sen, palkkaavatko he useampia työntekijöitä. Myös puhelimessa vietetty aika on asiakkaiden mukaan tippunut jopa 70 prosenttia, alle kymmeneen minuuttiin päivässä.
Startup onnistui tekemään viime vuonna eräänlaisen läpimurron Suomessa ja ylsi noin 200 000 euron liikevaihtoon. Kasvuvauhti oli kuitenkin kovaa, ja sopimuksellinen kuukausittain toistuva liikevaihto oli joulukuussa jo lähes 60 000 euroa. Book Salonilla on sekä ilmainen että maksullinen palvelu.
Toistaiseksi Book Salon toimii vain Suomen markkinassa, mutta potentiaali on jo tullut esiin. Tällä hetkellä asiakkaita on jo noin 2500, joista noin puolet käyttää maksullista palvelua.
Potentiaali ei kuitenkaan vakuuttanut pääomasijoittajia yrityksen alkutaipaleella, sillä sijoituksia ei meinannut irrota.
– Sijoittajat epäilivät, onko tälle tarpeeksi markkinaa ja asiakkaita. Asiakkuuden keskikoko on kuitenkin kohtuullisen pieni, joten he miettivät, miten saamme skaalattua toiminnan tarpeeksi hyvin, kertoo Book Salonin toimitusjohtaja Harri Myllylä (kuvassa oikealla).
Lue myös:
Suomalaiset startupit ovat saaneet tänä vuonna venture capital -rahoitusta ennätyksellisen paljon
Sittemmin tilanne on muuttunut. Viime vuonna Book Salon keräsi miljoonan euron siemenrahoituksen, ja tänä vuonna – kenties jo lähiaikoina – yritys järjestää uuden rahoituskierroksen, johon riittänee kiinnostusta näyttöjen kasvettua.
– Nyt sijoittajilla on eri ääni kellossa. Vertikaalisoftabisnes on kokonaisuudessaan todella isossa kasvussa, etenkin jenkeissä, joten sijoittajat ovat selvästi kiinnostuneempia kuin aikaisemmin.
Liikevaihdon vahvan kasvun ja tulevien sijoituksien avulla Book Salon tähyää ulkomaille. Tänä vuonna yritys aikoo laajentua muihin Pohjoismaihin sekä Espanjaan.
Pitemmällä tähtäimellä tahtotilana on toimia koko Euroopassa, jossa markkina on valtava. Myllylän mukaan Euroopan markkinan arvo on jopa yli 100 miljardia euroa. Potentiaalisia asiakkaita on 1,7 miljoonaa.
– Me olemme ottaneet Suomen markkinasta kaksi prosenttia, ja jos pääsisimme siihen lukemaan Euroopassa, niin puhuttaisiin valtavista summista. Pelkästään jo Italiassa on yli 100 000 parturikampaamoa, Espanjassa yli 50 000 ja Hollannissa yli 60 000. Ranskassa parturikampaajia on yli 200 000, Myllylä avaa.
Kun parturikampaajien lisäksi mukaan lasketaan kaikki muutkin kauneus- ja hyvinvointialan ammattilaiset, kuten esimerkiksi kosmetologit, nousee potentiaalinen asiakasmäärä 1,7 miljoonaan. Parasta Book Salonin kannalta on se, että arvioiden mukaan jopa 65 prosenttia eurooppalaisista kauneussalongeista ei käytä mitään digitaalisia järjestelmiä ajanvaraukseen tai maksujen hallintaan, eli yrityksen ei tarvitse läheskään aina kilpailla jo olemassa olevien järjestelmien kanssa.
Book Salonin markkinan koko voi vielä jopa moninkertaistua, sillä yrityksen järjestelmä on helposti muokattavissa myös muille toimialoille.
Markkinan koot ovat vain hienoja lukuja, joista on kiva haaveilla. Olennaista on se, onnistuvatko yritykset tavoittamaan potentiaaliset asiakkaat ja vakuuttamaan heidät palvelunsa hyödyistä.
Suomen markkinassa toimiminen on todistanut Book Salonille, että heillä kaikki työkalut kohdillaan. Tuote on kunnossa ja asiakkaiden ylistämä. Asiakkaista on tullut myös Book Salonin tärkein markkinointikanava: asiakkaat kertovat vahvasta tuotteesta ja palvelusta sekä tyytyväisyydestään, mikä on parasta markkinointia mille tahansa yritykselle.
– Tyytyväiset asiakkaat on meille kaikista tärkein asia. Panostamme paljon siihen, että he saavat hyvää palvelua ja että ratkaisumme toimivat yrittäjän arjessa. Olemme saaneet jo paljon hyvää palautetta virallisilla ja epävirallisilla foorumeilla, Myllylä kertoo.
Asiakkaiden tyytyväisyydestä kertoo muun muassa NPS-luku eli suositteluindeksi, joka on Book Salonilla 79. SurveyMonkey-sivuston mukaan kauneus- ja hyvinvointialalla NPS-mediaani on 50 ja kärkikastiin pääsee 73:lla.
Kasvu niin sanotulla word-of-mouth-markkinoinnilla voi olla kuitenkin hidasta, joten tunnettuuden kasvattaminen muillakin keinoin on tietenkin tärkeää. Siksi asiakasymmärrys on avainasemassa, ja siihen Book Salonilla onkin kiinnitetty paljon huomiota.
– Me tietysti seuraamme “funnelin” eri vaiheita tarkasti ja tiedämme hyvin tarkkaan, miten potentiaaliset asiakkaamme käyttäytyvät. Olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että onnistuisimme markkinoinnin kohdentamisessa, ja tähän mennessä olemme olleet hyvin kustannustehokkaita.
Tärkeimpiä taktisia keinoja ovat olleet Facebook- ja Google mainonta.
– Teemme isoilla prosenteilla digimarkkinointia. Pyrimme generoimaan kiinnostusta digimaailman tarjoamin keinoin, Myllylä päättää.