Suomalaisurheilijat ovat erittäin kiinnostuneita tekemään yhteistyötä yritysten kanssa sosiaalisessa mediassa, ja brändit taas pitävät urheilijoiden someyleisöjä erityisen kiinnostavina. Tämä selviää urheilumarkkinoinnin startup 10.teamin tekemästä kyselystä, johon vastasi vuodenvaihteessa 133 brändien ja markkinointitoimistojen edustajaa, oikeuksienomistajaa ja urheilijaa.
Kyselyyn vastanneista markkinoijista suurin osa tekee yhteistyötä sekä urheilijoiden että muiden vaikuttajien kanssa. Puolet markkinoijista aikoo kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin budjettiaan vuonna 2024, ja vain 5 prosenttia aikoo vähentää sitä. Lähes 80 prosenttia vastanneista markkinoijista aikoo käyttää vaikuttajamarkkinoinnissa myös urheilijoita tänä vuonna.
Sekä urheilijoiden että muiden vaikuttajien kanssa työskentelevistä brändeistä 73 prosenttia kokee, että urheilijoilla on heille muita vaikuttajia relevantimpia yleisöjä sosiaalisessa mediassa. Moni kuitenkin pitää sopivien urheilijoiden löytämistä kampanjoihin haastavana.
10.teamin perustajan Erkko Simsiön mukaan brändit ja toimistot hyödyntävät urheilijoita vaikuttajina yhä enemmän ja entistä monipuolisemmin.
– Brändinrakennuksen lisäksi urheilijoita käytetään vuosi vuodelta enemmän myös myynnin edistämisessä ja asiakashankinnassa, Simsiö sanoo tiedotteessa.
Kyselyyn vastasi 77 urheilijaa 23 eri lajista. He suhtautuvat brändikumppanuuksiin hyvin positiivisesti: muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta kaikki haluavat tehdä yhteistyötä yritysten kanssa. Kaikkein kiinnostavinta urheilijoille on kumppanisisältöjen tekeminen omiin somekanaviin, mistä on kiinnostunut 82 prosenttia urheilijoista.
Kaksi kolmannesta kyselyyn vastanneesta urheilijasta on jo tehnyt yhteistöitä sosiaalisessa mediassa. He ovat voittopuolisesti naisurheilijoita ja yksilölajien edustajia. He nimesivät kumppanuuksien suurimmiksi haasteiksi riittämättömän korvauksen sekä sisältöjen tekemisen ja aikatauluttamisen urheilemisen rinnalla.