Kuva: Ildar Wafin mallisto
Brändit

Suomalaisen muodin parhaita palkittiin ensimmäistä kertaa Finnish Fashion Awardsissa – tekijöitä palkittiin muun muassa parhaasta brändityöstä ja koukuttavimmasta somesta

4.6.2024 11:26
Mikko Perttunen
Muotipalkinnon kävi pokkaamassa yllättäen myös jätehuollon toimija.

Ensimmäistä kertaa viime perjantaina Helsingissä järjestetyssä Finnish Fashion Awardsissa palkittiin suomalaisia muotialan tekijöitä ja yrityksiä yhdeksässä kategoriassa.

Voittajat valitsi kansainvälinen ammattilaisraati.

Branding- kategoriassa palkittiin erinomaista brändityötä. Kategorian voittu Borse e Cose ja Jeans & Towels eli designer Samu-Jussi Kosken uudet brändit. Koski on perusteluiden mukaan menestyksekäs suunnittelija, joka on pystynyt uudistumaan ja luomaan kansainvälisen tason brändejä kaksin kappalein.

Scaling on palkinto yritykselle, joka on onnistunut skaalaamaan liiketoimintaansa kansainvälisille markkinoille. Palkinnon sai Vibae Shoes, joka on suomalaisen muotimaailman suurimpia menestystarinoita kuluneena vuonna. Yritys myy 95 prosenttia tuotteistaan globaalilla markkinalla ja tekee yhteistyötä muun muassa Comme des Garçons -muotimerkin kanssa.

Retail-kategoriassa haluttiin palkita kivijalkakauppa, joka paitsi menestyy myös edistää muodin kulttuuria elinvoimaisissa kaupunkikeskustoissa. Voittaja on Beamhill. Sen kaksi liikettä Helsingissä ja yksi Järvenpäässä ovat näyteikkunoita kansainväliseen huippumuotiin, mutta myös paikkoja löytää ja ostaa nousevien suomalaisten muotisuunnittelijoiden mallistoja.

E-commerce-kategorian voitti verkkokauppa Ninyes. Secondhandiin erikoistunut Ninyes edistää kiertotaloutta mutta myös vauhdittaa muiden bisnestä. Ninyes räätälöi valmistajille käytettyjen tuotteiden verkkokauppoja ja on rakentanut käytetyn muodin verkkokaupat muun muassa Haltille ja Joutsenelle.

Innovation x Collaboration -kategoriassa haluttiin korostaa innovaatiota ja kekseliäisyyttä yhteistyömallistoissa. Voittaja oli Lounais-Suomen Jätehuolto, joka teki yhteistyötä sekä Vainin että Latimmierin kanssa. LSJH on perusteluiden mukaan esimerkki kokonaan toisen alan toimijasta, joka on tehnyt vaikuttavaa ja kiertotaloutta edistävää työtä suomalaisen muodin kentällä.

Muita kilpailun voittajia olivat New Talent- palkinnon saanut Ildar Wafin, Beauty-kategorian voiton napannut Jenny Janson ja vastuullisuuspalkinnon voittanut Latimmier-brändi. Yleisöäänestyksen perusteella jaettiin Most Engaging Social Media -palkinto, joka meni Vitun Leija -brändille.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)