Nuorista aikuisista puolet kertoo tekevänsä nyt enemmän heräteostoksia verkossa kuin kaksi vuotta sitten ja 39 prosenttia ostaa enemmän kuin mihin heillä olisi varaa, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti.
Kaikissa ikäryhmissä heräteostoksia verkossa tekee aiempaa enemmän 31 prosenttia ja yli varojensa verkko-ostoksia tekee 26 prosenttia kuluttajista.
Suomalaisista kuluttajista 39 prosenttia on tehnyt heräteostoksia nähtyään tuotteen tai palvelun mainoksen sosiaalisessa mediassa. Huolestuttavaa raportin mukaan on se, että 18–27-vuotiaiden vastaajien ikäryhmässä luku nousee 60 prosenttiin, mikä on yhdeksän prosenttiyksikköä enemmän kuin samassa ikäryhmässä Euroopassa keskimäärin.
Intrumin tiedotteessa muistutetaan, että nopean ja helpon ostamisen mahdollistavat digitaaliset teknologiat, kuten verkkokauppa ja sosiaalisen median alustat, vahvistavat harkitsemattomien hankintojen tekemistä. Lisäksi osta nyt, maksa myöhemmin -maksutapojen käyttö voi hämärtää oman maksukyvyn arviointia.
Intrumin perintädatan analyysin mukaan samaan aikaan, kun harkitsemattomien hankintojen määrä on lisääntynyt, myös nuorten 18–24-vuotiaiden aikuisten perintään siirtyvien maksujen määrä on kasvanut.
Heräteostokset ovat myös vastuullisuuskysymys:
– Yli neljännes alle 40-vuotiaista suomalaisista kuluttajista sanoo ostavansa verkosta useita tuotteita aikomuksenaan palauttaa ainakin yksi myöhemmin, mikä lisää ympäristön kuormitusta sekä hankaloittaa yritysten kassanhallintaa ja tuo uusia haasteita toimitusketjuun, Intrumin perintäpalvelujen osastopäällikkö Reetta Lehessaari toteaa tiedotteessa.