Kevään aikana toteutettavassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen kaupan alalla Suomessa.
Tutkimuksessa selvitetään, miten liiketoimintaan vaikuttaa, jos myymäläympäristössä soi brändin mukaan mietitty soittolista, jos sitä verrataan satunnaisesti valittuun soittolistaan. Myös musiikin vaikutusta henkilökunnan työviihtyvyyteen tarkastellaan. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa ja kestävät huhtikuun loppuun asti.
Tutkimus on Euroopan unionin rahoittama.
Kauppakeskuksista mukana ovat Vantaan Jumbo-Flamingo, Helsingin Kannelmäen Kaari, Tampereen Ratina ja Raision Mylly. Musiikin vaikutuksia tutkitaan myös myymälätasolla edellä mainittujen kauppakeskusten Suomalaisissa Kirjakaupoissa. Päivittäistavarakaupoista mukaan on valittu S-Market Pendoliino Tampereelta.
– Olemme innoissamme mahdollisuudesta olla mukana tässä tutkimuksessa. Haluamme jatkuvasti kehittää sekä asiakas- että työntekijäkokemustamme ja uskomme, että taustamusiikilla on näihin molempiin merkittävä vaikutus, kauppakeskus Myllyn markkinointipäällikkö Mira Salo toteaa tiedotteessa.
Tuloksia erilaisten soittolistojen vaikutuksista saadaan kevään 2024 aikana. Tulokset auttavat yrityksiä tekemään dataan perustuvia päätöksiä siitä, millaista musiikkia kannattaa soittaa parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja henkilökunnan työviihtyvyyden takaamiseksi.