Suomalaiset aikovat käyttää tänä vuonna Black Friday -ostoksiinsa keskimäärin noin 10 prosenttia vähemmän rahaa kuin viime vuonna, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan teettämä kyselytutkimus.
Tänä vuonna suomalaisen keskimääräinen Black Friday -budjetti on noin 250 euroa. Miehet suunnittelevat kuluttavansa 331 euroa, naiset puolestaan 176 euroa.
40 prosenttia kyselyyn vastanneista aikoo tehdä ostoksia Black Friday -alennusmyynneistä. Tämä osuus on laskenut viime vuodesta seitsemän prosenttiyksikköä. Suosio on laskenut erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa.
"Black Month" on osa laajempaa trendiä.
– 18–29-vuotiaiden kohdalla laskua viime vuoteen on 9 prosenttia ja 30–39-vuotiailla peräti 16 prosenttia. Nuoret kuluttajat ovat perinteisesti olleet se ryhmä, joka on ajanut Black Fridayn kasvua Suomessa, joten käsillä saattaa olla hyvinkin merkittävä murros koskien suuria alennuspäiviä, Hintaopas-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett arvioi tiedotteessa.
Kuluttajat odottavat Black Fridaylta keskimäärin 24 prosentin suuruisia alennuksia, vaikka viime vuoden toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli 4,2 prosenttia
32 prosenttia niistä vastaajista, jotka eivät aio tehdä Black Friday -ostoksia, on sitä mieltä, että alennuskampanjoita tuntuu jo olevan ympäri vuoden.
– "Black Month" on osa laajempaa trendiä, jossa alennusmyyntejä on yhä useammin, ne jatkuvat pidempään, ja kuluttajat ovat tottuneet ostamaan lähes kaiken alennuksesta. Jatkuvaa hintapainetta osassa tuotekategorioista lisäävät myös Temun ja Sheinin kaltaiset verkkokaupat, joilla on pysyvästi alhaiset hinnat ja aggressiivista markkinointia, Matinvesi-Bassett kertoo.
Lähes 60 prosenttia Hintaoppaan tutkimukseen vastanneista ei luota lainkaan tai juurikaan kauppojen alennusmyyntihintoihin. Kaksi kolmasosaa Black Friday -ostoksille suuntaavista uskoo kuitenkin löytävänsä hyviä alennuksia, ja 43 prosenttia heistä aikoo ostaa joululahjoja jo Black Friday -alesta.
Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa syyskuussa 2024.
Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.