Mastercardin selvityksen mukaan noin kolme neljästä suomalaisesta kuluttajasta keskeytti viime vuonna verkko-ostoksensa kohdattuaan ongelmia maksamisessa.
Tärkeimmät syyt ostosten keskeyttämiseen olivat halutun maksutavan puuttuminen (33 %), asiakastilin perustamisen pakollisuus (31 %), verkkosivuston hitaus tai toimimattomuus (29 %), huoli sivuston turvallisuudesta tai luotettavuudesta (29 %) ja yllättävät toimitus- tai valuuttakurssikulut (29 %).
Selvityksen mukaan suomalaisia kuluttajia turhauttaa henkilötietojen, mukaan lukien laskutusosoitteen ja maksukortin numeron, syöttäminen verkko-ostoksia maksettaessa.
Mastercard toteutti kansallisesti edustavan selvityksensä yhdessä 3 Gemin kanssa.
Selvitykseen osallistui 18 000 yli 18-vuotiasta kuluttajaa 12 Euroopan maassa – mukaan lukien 1 000 suomalaista kuluttajaa.
Selvitys tehtiin 26.11.–3.12.2024 välisenä aikana.