Kuva: Canva Pty Ltd.
Digitaalisuus

Suomalaisten verkko-ostokset keskeytyvät näistä syistä

20.2.2025 11:47
Mikko Perttunen
Halutun maksutavan puuttuminen kismittää.

Mastercardin selvityksen mukaan noin kolme neljästä suomalaisesta kuluttajasta keskeytti viime vuonna verkko-ostoksensa kohdattuaan ongelmia maksamisessa.

Tärkeimmät syyt ostosten keskeyttämiseen olivat halutun maksutavan puuttuminen (33 %), asiakastilin perustamisen pakollisuus (31 %), verkkosivuston hitaus tai toimimattomuus (29 %), huoli sivuston turvallisuudesta tai luotettavuudesta (29 %) ja yllättävät toimitus- tai valuuttakurssikulut (29 %).

MAINOS

Selvityksen mukaan suomalaisia kuluttajia turhauttaa henkilötietojen, mukaan lukien laskutusosoitteen ja maksukortin numeron, syöttäminen verkko-ostoksia maksettaessa.

Mastercard toteutti kansallisesti edustavan selvityksensä yhdessä 3 Gemin kanssa.

Selvitykseen osallistui 18 000 yli 18-vuotiasta kuluttajaa 12 Euroopan maassa – mukaan lukien 1 000 suomalaista kuluttajaa.

Selvitys tehtiin 26.11.–3.12.2024 välisenä aikana.

MAINOS