Suomeen liittyvät matkailuaiheiset nettihaut ovat kasvussa kansainvälisesti. Lähimarkkinoilla kuten Ruotsissa ja Virossa hakujen määrä on laskenut merkittävästi, mutta kaukomarkkinoilla, kuten Yhdysvalloissa, Japanissa, Kanadassa ja Intiassa, hakujen määrä on kasvanut huomattavasti.
Vuoden 2024 toisella neljänneksellä Yhdysvallat nousi ensimmäistä kertaa Suomen matkailusta tehtyjen hakujen määrässä ohi Japanin. Yhdysvalloista tehtiin 178 000 hakua, ja haut kasvoivat 22 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
"Näillä markkinoilla tekemämme panostukset näkyvät suoraan hakumäärissä."
– Suurin osa ihmisistä aloittaa matkojen suunnittelun ja varaamisen etsimällä tietoa verkosta ja digitaaliset hakukoneet ovat keskeinen kanava asiakkaiden houkuttelemiseen. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että kasvua tapahtuu juuri niillä kohdemarkkinoilla, joilla toteutamme aktiivisia markkinointitoimenpiteitä, kuten Yhdysvalloissa, Saksassa, Intiassa ja Iso-Britanniassa. Näillä markkinoilla tekemämme panostukset näkyvät suoraan hakumäärissä, Visit Finlandin kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez kommentoi tiedotteessa.
Eurooppalaisilla markkinoilla, kuten Saksassa ja Iso-Britanniassa, kasvu on ollut maltillisempaa. Saksalaiset hakevat edelleen paljon tietoa Suomesta, mutta haut lisääntyivät vain kolme prosenttia.
Hakusanat pysyvät melko samoina vuodesta toiseen. Huomattavaa kasvua on tapahtunut yleisissä matkailuaiheisissa hauissa sekä hotellihauissa. Hakusanat, jotka liittyvät talvimatkailuun, kuten revontulet ja joulupukki, ovat edelleen suosittuja, mutta myös kesään liittyvät hakutermit, kuten järvet, saaret ja yötön yö, kasvattavat suosiotaan.
– Olemme jo lyöneet läpi talvisesongissa. Nyt tavoitteenamme on yhdessä yrityskumppaneidemme kanssa kasvattaa kesäisen Suomen tunnettuutta ja kiinnostusta matkakohteena. Sesonkien pidentäminen tuo matkailuyrityksille paremmat kasvuedellytykset, Jimenez toteaa.