Suomeen liittyviä nettihakuja tehtiin viime vuonna ulkomailla eniten Saksassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa, kerrotaan Business Finlandin tiedotteessa.
Kahden eniten hakuja tehneen maan, Saksan ja Japanin välillä oli sekä ajallisia että teemallisia eroja. Saksalaiset tekevät hakuja eniten tammi-maaliskuussa, kun japanilaiset puolestaan hakevat Suomea eniten huhti-joulukuussa. Molempien hauissa näkyvät Suomen vahvuudet kuten sauna, revontulet ja Joulupukki, mutta erojakin on:
– Saksalaiset hakevat Suomesta eniten lomapaketteja ja suosituimmissa hakusanoissa esiintyvät myös leirintäalueet, hiihtäminen, lasikattoiset majoitukset ja lauttayhteydet. Japanilaisten hauissa korostuvat puolestaan kulttuuriin liittyvät teemat kuten ruokamatkailu, joulumarkkinat, kahvilat sekä keskiyön aurinko, Visit Finlandin projektikoordinaattori Irene Ruuskanen kertoo tiedotteessa.
Vaikka hakutilaston kärjessä on Saksa, kasvavat nettihaut nopeimmin kaukaisemmilla markkinoilla. Japanilaisten haut ovat kasvaneet viime vuodesta 27,7 prosenttia ja yhdysvaltalaisten 19,9 prosenttia. Vielä suurempaa kasvu on prosentuaalisesti Intiassa (29,7 %), Australiassa (38,5 %), Kiinassa (38 %) ja Etelä-Koreassa (36,3 %).
Pohjoismaisessa vertailussa Suomi on kuitenkin tilastojen hännillä, vaikka Suomea koskevat nettihaut kasvavat kaksi kertaa nopeammin kuin suorien kilpailijoiden. Jokaisella Pohjoismaalla erottuu myös omat vahvuutensa haetuimpien sanojen joukossa. Suomen muista Pohjoismaista erottavia vahvuustekijöitä hakusanojen perusteella ovat saunat, Joulupukki ja järvet.
Nettihakutilastot perustuvat Visit Finlandin Bloom Consultingilta tilaamaan Digital Demand 2023 -tutkimukseen.