Ilmiöt

Suomen hajuvesimarkkinoille kaksi yllättävää suosikkia somevaikuttajien suositusten seurauksena – suosiossa jopa 6 750 prosentin kasvu

5.3.2024 14:55
Mitra Vasara
Nuoret tilaavat tutun vaikuttajan suosituksen perusteella arabiemiraattilaisia hajuvesiä verkkokaupasta – kokeilematta.

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuoreen datanmukaan Suomen haetuimpien tuotteiden kärkeen ovat nousseet Arabiemiraateista lähtöisin olevat, vähemmän tunnetut miesten hajuvedet.

Kasvavan suosion takana ovat usein toiset nuoret, jotka toimivat Tiktok-vaikuttajinaja suosittelevat uskollisille seuraajilleen vaihtoehtoja kalliimmille brändeille. Listalle nousseet arabiemiraattilaiset hajuvedet ovat hinnaltaan noin kolmasosan luksusmerkkien hajuvesiin verrattuna.

MAINOS

Vaikuttajien Youtube- jaTiktok-videot, joilla he suosittelevat hajuvesiä, keräävät parhaimmillaan jopa miljoona näyttökertaa. Hintaoppaan Top 100 -listan viidennelle sijalle yltäneen Afnan 9PM -hajuveden suosio on kasvanut tammikuun alusta peräti 6 750 prosentilla. 

Nuoret miehet ovat kohtuullisen uusi ja kasvava kohderyhmä hajuvesille. Aiemmin nuoria ovat kiinnostaneet lähinnä luksusmerkkien hajuvedet. Arabiemiraattilaiset hajuvesimerkit Afnan ja Rasasi ovat tällä hetkellä haju-ja partavesikategorian kärkikaksikko.

– Tällä hetkellä monet vaikuttajat tekevät testivideoita, joissa he kertovat oman kokemuksensa ja näkemyksensä trendaavista hajuvesistä. Brändit pääsevät hyödyntämään vaikuttajan ja seuraajien välille muodostunutta parasosiaalista suhdetta – mahdollisesti jopa ilman korvausta. Tutun vaikuttajan suosituksen jälkeen nuoret uskaltavat ostaa hajuvesiä niin sanotusti sokkona, joten verkosta ostamisellekaan ei ole esteitä, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett tiedotteessa. 

MAINOS
MAINOS