Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä nimellisesti 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatio huomioiden reaalisesti myynti kasvoi kuitenkin vain 0,8 prosenttia.
Kävijämäärä kasvoi 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen.
Kauppakeskusten eri toimialoista vahvimmin ovat viime vuosina kasvaneet kauneus- ja hyvinvointipalvelujen sekä kauneuden ja terveyden tuotteiden myynti. Kummankin toimialan myynnin kasvu on sekä kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä että vuositasolla kaksinumeroinen.
Myös päivittäistavarakaupan ja tavaratalomyynnin nimellinen 5,6 prosentin kasvu ylittää vuotuisen inflaatiovauhdin.
Kauppakeskusten kahviloiden ja ravintoloiden myynnin nimellinen muutos jäi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä vain 0,5 prosenttiin. Negatiivista muutosta nähtiin muodin ja asusteiden, vapaa-ajan tuotteiden sekä sisustuksen ja kodintarvikkeiden myynnissä.
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli maaliskuun lopussa koko maassa keskimäärin 95,2 prosenttia, eli lähes samalla tasolla kuin vuoden 2023 lopussa. Muissa kuin pääkaupunkiseudun tai muiden suurten kaupunkiseutujen kauppakeskuksissa käyttöaste nousi yli 94 prosenttiin, jolla tasolla se on viimeksi ollut vuonna 2016.