Unsplash/Jukka Aalho
Toimistot

Suomen Podcastmedia nousi alansa suurimmaksi – “Tylsemmätkin aiheet voivat olla hyvin menestyksekkäitä”

1.4.2021 11:20
Toni Rajamäki
Tuotantoyhtiö tuplasi myyntinsä viime vuonna.

Suomen Podcastmedia on noussut maan suurimmaksi toimijaksi omalla alallaan, tuotantoyhtiö tiedottaa. Yritys tuplasi myyntinsä viime vuonna ja saavutti 730 000 euron liikevaihdon. Liikevoittoa yritys teki 127 000 euroa.

Vielä viime vuonna Suomen suurin podcasteihin erikoistunut tuotantoyhtiö oli Jaksomedia.

Suomen Podcastmedia on hyötynyt merkittävästi podcastien suosion kasvusta. Radiomedian tutkimuksen mukaan jo lähes puolet väestöstä kuuntelee podcasteja kuukausittain. Vuonna 2017 perustetun Suomen Podcastmedian liikevaihto oli ensimmäisenä vuonna 92 000 euroa, toisena 142 000 euroa ja kolmantena eli edellisvuonna 347 000 euroa.

Suomen Podcastmedia on keskittynyt yritys- ja asiapodcasteihin, jotka tavoittavat myös vanhempaa sukupolvea. RadioMedian mukaan podcastien kuuntelu on tänä päivänä aktiivista aina 55–64-vuotiaiden ikäryhmään asti.

– Seksi, urheilu ja true crime ovat kuuntelumääriltään ne hittigenret, ja myös valovoimaisten henkilöiden ympärille rakennetut podcastit ovat suosituimpien joukossa, mutta tylsemmätkin aiheet voivat olla hyvin menestyksekkäitä tänä päivänä, Suomen Podcastmedian toimitusjohtaja Juhani Pajunen kertoo MarkkinointiUutisille.

Yrityksen vahva kasvu on siitä hyvä todiste. Pajunen kertoo, että Suomen Podcastmedia on saanut asiakkailleen erinomaisia tuloksia markkinoinnin näkökulmasta.

– Meidän tuottamilla podcasteilla on ollut vahva kuuntelijamäärä suhteutettuna kohderyhmään. Esimerkiksi erään asiakkaamme lääkäreille kohdistetun podcastin kausi sai noin 10 000 kuuntelukertaa, ja neljä viidestä kuuntelijasta kuunteli jaksot loppuun asti. Minun tietämykseni mukaan Suomessa on 17 000 aktiivista lääkäriä, joten tavoittavuus oli erinomainen.

Suomen Podcastmedian tavoitteena on jatkaa kasvun tiellä myös tänä vuonna, sillä podcastien suosion kasvu ei näytä laantuvan.

– Kasvu kertoo podcastien markkinoinnillisesta tehokkuudesta. Kehitys tuskin kääntyy toiseen suuntaan. Taloudessa syntyy aina kuplia, mutta podcastien kohdalla tuskin puhutaan siitä, Pajunen uskoo.

MAINOS
MAINOS
MAINOS