Kuva: Suomen Yleisurheilu
Brändit

Suomen yleisurheilun brändi uudistui nimeä myöten

16.5.2024 12:02
Mikko Perttunen
Suunnittelija: ”Värimaailmassa tein irtioton perinteistä ja valitsin sinisen sävyksi puhtaan syvänsinisen, joka on Suomen lipun kylmänsinistä vahvempi ja voimakkaampi.”

Suomen Yleisurheilu on saanut uudistuneen brändin, visuaalisen ilmeen, logon sekä yleisurheilumaajoukkueen kilpa-asut. Uuden brändikokonaisuuden suunnittelusta vastasi markkinointitoimisto Avidly, joka on viime syksystä lähtien ollut Suomen Urheiluliiton strateginen markkinointikumppani.

Uudistuksessa mentiin jopa nimeen asti, ja käyttöön otettiin brändinimi Suomen Yleisurheilu.

–Uusi brändi on paljon vahvempi, selkeämpi ja innostavampi kuin vanha. Se kertoo hienosti yleisurheilun kokonaisvaltaisesta roolista huippu-urheilun sekä lasten ja nuorten parissa, mutta myös laajemmin suomalaisten liikuttajana, Suomen Urheiluliiton markkinointiyhtiön Track & Finland Oy:n toimitusjohtaja Jari Töykkä arvioi tiedotteessa.

Uusi ilme näkyy tänä vuonna muun muassa yleisurheilumaajoukkueen kisa-asuissa. Uudet kisa-asut ovat käytössä esimerkiksi Pariisin olympialaisissa.

Uusi logo symboloi jatkuvaa liikettä, yhteen kuulumista ja energiaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Suomen yleisurheilumaajoukkueen uudet kisa-asut on suunniteltu ensimmäistä kertaa yleisurheilun uuden brändin visuaalisuuden mukaisesti. Tässä tehtiin hyvää yhteistyötä maajoukkueen asukumppanin Craftin ja Avidlyn kanssa, Töykkä kertoo.

Uusi logo, “Elävä kenttä”, symboloi jatkuvaa liikettä, yhteen kuulumista ja energiaa. Taustalla on ajatus siitä, että kenttä elää ja sykkii jännityksen, kannustuksen ja suoritusten myötä.

– Kaikki yleisurheilu tapahtuu kentällä, mistä syystä kentän muoto kuvaa lajia hyvin. Siksi valitsin sen logon merkiksi. Sen muotoon on yhdistetty lajin pysäyttämätön liike ja hulmuava Suomen lippu. Värimaailmassa tein irtioton perinteistä ja valitsin sinisen sävyksi puhtaan syvänsinisen, joka on Suomen lipun kylmänsinistä vahvempi ja voimakkaampi, visuaalisen ilmeen suunnitellut Avidlyn art director Antti-Jussi Ahponen kertoo.

Seuraavana askeleena Avidlyn ja Suomen Urheiluliiton yhteistyössä on rakentaa Ruotsi-otteluun täysin uusi markkinoinnin konsepti, jonka tavoitteena on nostaa tapahtuma uudelle tasolle.

Suomalainen yleisurheilu on ollut hyvässä nosteessa uuden sukupolven menestyneiden urheilijoiden myötä. Yleisurheilu on Suomen toiseksi seuratuin urheilulaji ja uuden brändin avulla se halutaan nostaa kaikkein seuratuimmaksi lajiksi.

Muokattu 17.5. klo 6.45: Artikkelin kuva vaihdettu. Klo 10.05: Kuva vaihdettu uudelleen.