Koronapandemia on vauhdittanut yritysten digitalisoitumista, mikä näkyy muun muassa verkkokauppapanostuksina. Tuoreet tilastot kuitenkin osoittavat, että digitaalisen myynnin kehittäminen voi olla hankalaa osaajapulan takia.
Verkkokauppaosaajien, kuten verkkokauppapäälliköiden ja käyttöliittymäsuunnittelijoiden, tarpeesta kertoo työnhakupalvelu Duunitorin tilasto, jonka mukaan verkkokauppa-alan avoimia työpaikkoja oli lokakuun loppuun mennessä ilmoitettu jo 41 prosenttia enemmän kuin koko viime vuonna.
Kysynnän kasvaessa kilpailu osaajista on kasvanut merkittävästi, mikä näkyy verkkokauppaan liittyvien työpaikkailmoitusten vähentyneenä (-28 prosenttia) kysyntänä Duunitorissa.
Duunitorin johtava työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto sanoo, että kaikki osaajat viedään nyt käsistä.
– Verkkokaupan osaajien tarve näkyykin kaksinkertaistuneen vuonna 2021 vuoteen 2020 verrattuna, jos asiaa mittaa työpaikkailmoitusten määrällä. Osaavia tekijöitä on Suomen työmarkkinalla rajallinen määrä. Datamme näyttää myös, etteivät ilmoitusten lukukerrat seuraa ilmoitusten määrän kasvua odotetussa suhteessa. Se kertoo epäsuorasti ilmiöstä, jonka moni työnantaja tunteekin jo nahoissaan. Jokainen verkkokaupan osaaja viedään nyt käsistä, ja olemassaolevista pyritään pitämään kiinni, Vaisto toteaa tiedotteessa.
Osaajapula tuo monissa yrityksissä haasteita myyntiin ja markkinointiin ja näin ollen yrityksen kasvuun, mikä on huolestuttavaa valtiontalouden näkökulmasta. Osaajia kuitenkin koulutetaan kuitenkin koko ajan aiempaa enemmän, muun muassa yliopistoissa ja yksityisissä oppilaitoksissa.
Digitaaliseen myyntiin erikoistunut Columbia Road on ollut mukana järjestämässä aiheeseen liittyviä kursseja ja koulutuksia. Yrityksen Suomen-liiketoimintajohtaja Eero Martela povaa, että osaajien kysyntä vain kasvaa entisestään.
– Verkkokaupan avointen työpaikkailmoitusten kasvu ei yllätä yritysten lisätessä panostuksia digitaalisiin myyntikanaviin. Uskomme kasvun jatkuvan entistäkin vahvempana ensi vuonna, hän sanoo.
Martelan mukaan olennaista on löytää osaajia, joilla on ymmärrys verkkokaupan liiketoimintavaikutuksista.
– Esimerkiksi ohjelmistokehittäjän tulee olla aidosti kiinnostunut myös liiketoiminnan kehittämisestä verkkokaupan avulla. Samaan tapaan myynnissä työskentelevien tulee olla kiinnostuneita siitä, miten saadaan lisättyä myyntiä digitaalisin keinoin. Yksi hyvä tapa on ottaa käyttöön jokin uusi työkalu, jolla automatisoida ja siten tehostaa tiettyä myynnin osa-aluetta.
Duunitorin selvityksessä on mukana kaikki työpaikkailmoitukset, joiden tehtävänimikkeessä tai työtehtävän kuvauksessa on mainittu verkkokauppa. Tällaisia ilmoituksia on julkaistu tänä vuonna yhteensä 2459.
Lähde: Columbia Roadin tiedote