Singapore on Aasian markkinointialan “hubi”, jossa riittää globaaleja toimistoja ja alan parhaita luovia. Ei ole sattumaa, että Singaporessa tehdään paljon alan parhaita töitä.
Tästä syystä suomalaisessa markkinointitoimistossa, spesialistimallilla operoivassa Supersonissa ollaan enemmän kuin innoissaan tänä kesänä saadusta tunnustuksesta. Singaporessa vuodesta 2019 lähtien toiminut Superson nimittäin palkittiin hopeapystillä Singaporen markkinointiviestinnän tuloksellisuutta mittaavassa Effie-kilpailussa, jonka taso on äärimmäisen kovaa luokkaa.
Toisin sanoen Superson onnistui pienenä, itsenäisenä toimistona nousemaan globaalien toimistoketjujen rinnalle. Palkittuihin kuuluivat suomalaistoimiston lisäksi muun muassa Leo Burnettin, Ogilvyn ja Havasin Singaporen-toimistot.
– Tämä on harvinaisen kova suoritus, sillä pääsimme isomuskelisten toimistojen joukkoon. Kilpailussa oli ikään kuin Daavid vastaan Goljat -asetelma. Taaksemme näppejään nuolemaan jääneet eivät olleet mitään pikkutekijöitä, kertoo Supersonin Singaporen-toiminnoista vastaava Antti Toivonen.
Teleoperaattori Singtelille tehty työ sai hopeaa sarjassa Youth Marketing – Products & Services. Lisäksi työ pääsi finaaliin toisessa sarjassa.
Kaikista finaalitöistä vain kolme työtä sai kultapokaalin, ja ne työt olivat Ogilvyn, Leo Burnettin ja Cheil Singaporen käsialaa. Hopeisia pystejä jaettiin neljä: Supersonin lisäksi hopeaa saivat Ogilvy, Leo Burnett ja 72andSunny.
Menestys Singaporen Effie-kisassa on Supersonille tärkeää myös liiketaloudellisesti, sillä äärimmäisen kilpaillussa markkinassa on saatava jalkaa oven väliin onnistuakseen. Superson tekee Aasiassa viestinnän toimenpiteitä etenkin pohjoismaisille yhtiöille, kuten suomalaisille Wärtsilälle ja Koneelle, mutta asiakkaina on myös aasialaisia ja pohjoisamerikkalaisia jättejä. Toimisto on tehnyt Singaporessa yhteistyötä muun muassa Googlen kanssa.
Toivosen mukaan Effie-menestys on näkynyt saman tien kasvaneena kiinnostuksena. Uusia ovia avautuu koko ajan.
– Kyllä sen huomaa, että meihin on otettu aiempaa enemmän yhteyttä isojen kilpailutusten suhteen. Yhteydenottoja on tullut aiempaa enemmän nimenomaan sellaisilta tahoilta, jotka eivät normaalisti ota yhteyttä. Nyt he ovat huomanneet, että meidän spesialistimallilla voidaan tehdä kovaa jälkeä.
Effie-palkinnon lisäksi Superson on palkittu Singaporessa tänä vuonna MARKies Awardsissa Best PR & Communications -kategoriassa. Lisäksi toimistolle on myönnetty Specialist Agency of The Year -tunnustus.
Superson voitti hopeaa Singtelillä tehdyllä innovaatiolla Dash PETillä, jolla ratkottiin sitä ongelmaa, ettei nuorilla singaporelaisilla ole vakuutuksia. 17–24-vuotiaista vain puolet on vakuuttanut itsensä.
– Huomasimme, että syy löytyy kalliista alkukustannuksista, jotka voivat olla jopa 3000 Singaporen dollaria, Toivonen avaa.
Kampanjavideo:
Niinpä syntyi ajatus mobiilisovelluksessa olevasta vakuutustuotteesta, joka kohdistettaisiin nuorille. Sen piti olla edullinen mutta myös kiinnostava.
– Mietimme, että rakentaisimme ensimmäisen digitaalisen lemmikin, joka pitää sinusta huolta. Hahmo luotiin tuotteen sisään. Vakuutuksen lisäksi kyseessä on tavallaan sijoitustuote, sillä tilillä oleville rahoille maksetaan korkoa, Toivonen avaa tuoteinnovaatiota ja jatkaa:
– Vahvuutena oli vahva konsepti. Sitä oli helppo viedä nuorten tietoisuuteen digipuolella influensserien kanssa.
Kampanjassa oli mukana Supersonin Singaporen-toimiston ydintiimi, ja luova johtaja istui Sri Lankassa. Tuontantokumppanina oli singaporelais-indonesialainen toimisto, josta kampanjatiimiin tuli muun muassa animaattorit.