MAINOS: SB Insight
Kuluttajien mielikuva brändien vastuullisuuspyrkimyksistä on ollut nousevassa trendissä viime vuosien ajan, selviää uusimman Sustainable Brand Index -tutkimuksen mittaustuloksista. Suomi on erottunut tutkimuksessa muista pohjoismaista korkeimmalla keskimääräisellä ranking-pistemäärällä. Pistemäärää koostuu sekä sosiaalisen- että ympäristövastuun osista. Viimeisimmät tulokset kuitenkin osoittavat, että suunta on muuttumassa; Suomen keskimääräinen pistemäärä laski edellisestä ennätyskorkeasta 71 prosentista 62 prosenttiin tänä vuonna.
Yhtenä syynä laskulle nähdään tämänhetkinen taloustilanne, jonka vaikutuksesta mediainvestoinnit vähenevät johtaen brändien näkyvyyden ja kuluttajien tavoitettavuuden laskuun. Toinen kuluttajien mielikuvaan vaikuttava tekijä on brändien pelko viherpesusyytöksistä, mikä on johtanut vastuullisuusviestinnän välttelyyn, niin kutsuttuun greenhushingiin.
Laskusuhdanteesta huolimatta kuluttajien kiinnostus vastuullisuutta kohtaan säilyy. Tarkastellessa, miten vastuullisuutta koskevat keskustelut ovat muuttuneet vuoden aikana, on havaittavissa, että tilanne on vakiintunut vuodesta 2021 lähtien. Tämä viittaa siihen, että vastuullisuus on käynyt läpi kypsymisprosessin ja juurtunut syvälle kuluttajien mieliin. Vaikka kuluttajat ovat yhä hämmentyneempiä vastuullisuuden monimutkaisuudesta, pysyy aihe ajankohtaisena - vastuullisuus ei ole enää trendi tai lisäkeino, vaan uusi normi. Yhä useampi kuluttaja suhtautuu myös positiivisesti vastuullisuusviestintään.
Kotimaiset vastuullisuuskysymykset, kuten paikallinen tuotanto ja eettiset työolot, ovat edelleen tärkeitä suomalaisille kuluttajille. Paikallisia elinkeinoja ja yhteisöjä halutaan tukea, mikä lisää kotimaisesti tuotettujen ja eettisiä periaatteita noudattavien tuotteiden kysyntää. Samaan aikaan tietoisuus globaaleista vastuullisuuskysymyksistä, kuten ilmastonmuutoksesta ja ulkomaisista työoloista kasvaa. Tämä osoittaa, että kuluttajien tietoisuus kansainvälisistä vastuullisuuskysymyksistä on yleisesti lisääntynyt.
Uusimman Sustainable Brand Index -tutkimuksen tulokset paljastavat suomalaisten kuluttajien mieltävän Elovenan Suomen vastuullisimmaksi brändiksi vuonna 2024. Elovena lunasti ensimmäisen sijan myös vuonna 2022, kun Valio kahdeksan peräkkäisen vuoden jälkeen joutui luopumaan ykköspaikastaan.
Sustainable Brand Index on enemmän kuin ranking-sijoitus. Se tarjoaa syvällisen analyysin suomalaisten kuluttajien vastuullisuuskäsityksistä, kiinnostuksen kohteista ja käyttäytymisestä sekä tietoa siitä, miten vastuullisuuskeskustelu kehittyy ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia brändit kohtaavat viestiessään vastuullisuuspyrkimyksistään.