MAINOS: Smaily
Yritysmuodosta riippumatta sähköpostimarkkinointi on yksi elintärkeimmistä osa-alueista markkinoinnissa - se on edullista, tehokasta ja tuottavaa. Suurin osa sähköpostimarkkinoinnin ohjelmistoista ei kuitenkaan kata näitä kaikkia tärkeitä kriteerejä. Voit vaikuttaa valinnallasi siihen, suoriutuvatko uutiskirjeesi, mainoksesi ja myyntisähköpostisi tehtävästään.
Tiedät varmaan, että tarjolla on suuri määrä erilaisia sähköpostityökaluja. Niin paljon kuin on olemassa erilaisia sähköpostimarkkinointi- ja automatisointityökaluja, on myös mahdollisia ongelmia joihin saatat törmätä - jopa tunnetuimpien ohjelmistojen kanssa. Tässä artikkelissa tutkimme tarkemmin, mitä Smaily tarjoaa, mistä siinä on kyse ja vertaamme sitä yhteen tunnetuimmista sähköpostityökaluista, MailChimp-ohjelmistoon.
Tutkitaan ensin ominaisuuksia, joita ilman ohjelmaa ei voitaisi edes kutsua sähköpostimarkkinoinnin ohjelmistoksi. Sekä Smailyn että MailChimpin avulla voit käyttää useita eri integraatioita (esim. Shopify ja WooCommerce), yhdistämistageja (merge tags), segmentoida lähetyslistasi onnistuneesti, luoda laskeutumissivuja ja varmistua siitä, että sähköpostisi soveltuvat myös kannettavien laitteiden ruuduilta luettavaksi. Vaikuttaa helpolta, mutta ainoastaan nämä perusominaisuudet eivät yksistään takaa, että uutiskirjemarkkinointisi onnistuu.
Kun mietitään ominaisuuksia syvällisemmin, Mailchimpin käyttäjillä voi olla hieman vaikeuksia. Ilmaisversion käyttäjät eivät saa käyttöönsä kaikkia ominaisuuksia ja osan saa käyttöönsä ainoastaan kalleimman paketin ostamalla. Et voi esimerkiksi ajastaa sähköpostejasi tai luoda automaatioketjuja (niin sanottuja drip-kampanjoita) MailChimpin ilmaisversiossa. Kun automatisoit viestejäsi tällä alustalla, tulee sinun maksaa ylimääräistä jokaisesta saatavilla olevasta lisäautomaatiosta. Smailyn alustalla automatisoinnista on tehty erittäin joustavaa, koska voit automatisoida viestisi erillisiin osioihin - riippumatta siitä, käytätkö ilmais- vai maksullista versiota. Voit esimerkiksi automatisoida viestisi lähtemään 50 viestin intervalleina tunnin välein. Tällaista mahdollisuutta ei ole MailChimpillä tai useimmilla muilla alustoilla.
Sähköpostimarkkinoinnin viimeisimpien trendien mukaan automaatiossa tulee keskittyä yksityiskohtiin yhä enenevissä määrin. Kuten eräs asiakkaamme sanoi, Smaily-alustalla on runsaasti erilaisia automaatiomahdollisuuksia, joiden avulla voi luoda mitä monimutkaisimpia myyntitunneleita ja yhdistää ne uniikkeihin laskeutumissivuihin.
Pikavinkki: kaikkiin paketteihin kuuluu sähköpostien ajastaminen ja drip-kampanjat, ilman ylimääräisiä kuluja lisäautomaatioista tai erillisten osioiden automatisoinnista
Jos olet jo valinnut sähköpostimarkkinointiohjelmiston, ensimmäisenä sinun tulee tutustua itse ohjelmaan. MailChimp tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden tehdä testejä ja suorittaa erilaisia verkkokursseja, jotta asiakkaat oppivat käyttämään alustaa. Smaily tekee alustaan tutustumisesta henkilökohtaisempaa tarjoamalla kaikille ilmaisen henkilökohtaisen demon, sekä lisäksi paljon erilaisia tukimateriaaleja. Demo-opastus tapahtuu videopuhelun avulla, jossa asiantuntija vastaa kaikkiin alustaa koskeviin kysymyksiisi saman tien. Uutiskirjeiden lähettäminenkään ei vaadi paljoa päänvaivaa. Olemassa olevien kontaktien lisääminen alustaan onnistuu monin eri tavoin, jopa Excel-tiedoston avulla - vaihtoehto, joka puuttuu MailChimpistä ja useimmista muista alustoista.
Markkinoijan työpäivä on kiireinen. Aika ei yksinkertaisesti riitä ikäviin teknisiin yllätyksiin. On vähintään yhtä tärkeää käytettävyyden kannalta, kuinka helppoa ja nopeaa alustaa on käyttää, kuin mitä kaikkea sillä pystyy tekemään. Joskus tehtäviä pitää jakaa työkavereiden kesken tai jopa kolmansille osapuolille - on mukavaa, että tällä alustalla se onnistuu helposti. Smaily-alustalla yhteen tiliin on mahdollista linkittää rajaton määrä käyttäjiä (myös ilmaisversiossa), kun taas MailChimpillä tämä on mahdollista vain Premium-tason ostaneille käyttäjille. On muitakin esimerkkejä, kuinka käyttäjäkokemukset eroavat keskenään. Jos haluat esimerkiksi luoda listan, joka sulkee pois tietyt vastaanottajat, se käy käden käänteessä Smaily-alustalla. MailChimp-alustalla sinun tulee lisätä erilliset merkit asiakkaisiin, jotka haluat pois listalta ja käyttää niitä tageja segmentointiin.
Smailyn raahaa-ja-pudota -muokkain on myös mainitsemisen arvoinen, ja uniikkien sähköpostimallien suunnittelu onnistuu ilman turhia rajoitteita tai hämmennystä. Muokkain on helppokäyttöinen ja reagoi herkästi. Monet asiakkaamme ovatkin kertoneet, kuinka nopeasti he ovat luoneet juuri sellaisia uutiskirjeitä, kuin he ovat halunneetkin tehdä.
Pikavinkki: Henkilökohtainen opastus alustan käyttöön, vaivaton järjestelmä, ei maksullisen version suosimista ilmaisversion rinnalla, helppo ja herkästi reagoiva muokkain
Ennen kuin voit lähettää sen mahtavan markkinointisähköpostin massoille, sinun tulee... luoda se. Kuinka huomiota herättävän saat siitä tehtyä riippuu (myös kuinka uniikkeja ideasi ovat ja kuinka hyvä markkinoija olet) siitä, kuinka helposti ja luovasti sähköpostimarkkinointiohjelmistosi antaa sinun tehdä sen.
MailChimpin ilmaisversio tekee hallaa luovuudellesi. Esimerkiksi, sinulla tulee olla maksullinen versio voidaksesi lisätä dynaamista sisältöä. Dynaaminen sisältö merkitsee sellaista sisältöä, joka riippuu tilaajasta ja heidän käytöksestään, eli se muuttuu vastaanottajan mukaan. Myös se maksaa, mikäli haluat lisätä viesteihisi tyyliä räätälöidyllä HTML-koodilla. Mikäli uniikin HTML-koodin luominen on mielestäsi liian monimutkaista tai aikaa vievää, tai haluat luoda jotain todella ainutlaatuista, voit pyytää Smailyn asiantuntijoita luomaan sinulle sellaisen maksullisessa versiossa. MailChimpin ja monien muiden alustojen käyttäjät eivät kohtaa tällaista omistautuneisuutta toiveidensa ja luovien visioidensa toteuttamiseen. Asiakkaamme sanoin: Smaily on avoin keskustelulle ja löytämään ratkaisuja yrityksesi ongelmiin.
Smailylla ei ole ekstrakuluja, koska aiemmin mainitut ominaisuudet kuuluvat sekä maksulliseen että ilmaisversioon, toteuttaen kaikki unelmoimasi visiot. Teimme siitä mahdollista, koska todella haluamme nähdä moninaisia, kauniita ja omaperäisiä sähköpostiviestejä Saapuneet-kansioissa. Tämän avulla vastaanottajat ovat innokkaampia avaamaan markkinointiviestejä ja sähköpostiväsymys helpottaa (joka syntyy jatkuvasta samankaltaisten viestien vastaanottamisesta).
Pikavinkki: Dynaamiset sisällöt kuuluvat kaikkiin paketteihin, asiantuntijan tekemä uniikki HTML-koodi kuuluu maksullisiin versioihin.
“Ilmaisversio ei ehkä tuhlaa rahojasi, mutta ilman mitään saavutettuja etuja, se ryövää aikaasi”
Sähköpostimarkkinointi on yksi kustannustehokkaimmista markkinointikeinoista - fakta, joka on erityisen tärkeä tämän päivän taloustilanteessa. Kuukausipakettien lisäksi sekä Smaily että MailChimp tarjoavat maksa-sen-mukaan-mitä-käytät -vaihtoehdon, joka voi olla viisas valinta pienyrittäjille. Startupit, freelancerit ja muut sähköpostimarkkinoinnin aloittelijat saattavat haluta tutustua ensin ilmaisversioihin, mutta kannattaa muistaa, että eri vaihtoehtojen välillä on eroja. Smaily tarjoaa ilmaisen lähetyksen 2000 kontaktiin asti. MailChimpin vastaava luku on 500 ja joillakin hyvin tunnetuilla alustoilla se on vielä alhaisempi (esimerkiksi Klaviyo tarjoaa ilmaisen lähetyksen ainoastaan 250 kontaktiin asti, jonka jälkeen hinta nousee merkittävästi).
Tämä on suhteellisen tuore muutos Mailchimpin toimintatavoissa, koska heidän ilmaisversionsa tipahti 2000 kontaktista 500:n uusille käyttäjille syksyllä 2022. Huolimatta tästä, he silti väittävät olevansa markkinointialusta, joka tukee pienyrittäjiä maailman jokaisessa kolkassa. MailChimpin ilmaisversiossa huomattavan suuri MailChimp-logo ja mainos lisätään jokaisen lähetetyn sähköpostiviestin perään, mikä pilaa viestin tyylikokonaisuuden ja designin ja mitä jokainen vastaanottaja ei voi olla huomaamatta. Kaikki tämä heikentää pienyrityksiä ja heidän brändiviestinsä tuomista tehokkaalla tavalla esiin. Jos et hyödy ilmaisversiosta, et ehkä tuhlaa rahojasi, mutta aikaasi kylläkin.
Sähköpostimarkkinointi ei ole tietenkään vain pienyrittäjille. Mitä enemmän asiakkaita yrityksellä on, sitä enemmän niistä täytyy pitää huolta ja pitää heitä tietoisena brändistä. Yleensä on myös niin, että mitä isompi yritys, sitä enemmän rahaa odotetaan eri budjetteihin ja medioihin. Smailyn hinnoilla voit sijoittaa enemmän rahaa muihin medioihin, vaikka sähköpostimarkkinointisi toimiikin erinomaisesti. Sanotaan, että 200 000 ihmistä ovat tilanneet yrityksesi uutiskirjeen. Smaily-alustalla maksat 675 euroa käyttääksesi kaikkia tarvittavia toimintoja ja lähettääksesi yleisöllesi erinomaisesti tehtyjä sähköpostiviestejä. MailChimpillä vastaava hinta on 1289 euroa. Yksi asiakas paljasti syyn siihen, miksi he vaihtoivat MailChimpin Smailyyn - heidän yleisönsä kasvoi merkittävästi, kun taas heidän tyyliinsä ei kuulunut kovin säännöllinen julkaisutahti, joten he etsivät jotain hieman edullisempaa vaihtoehtoa. Mutta eroavaisuudet eivät lopu ainoastaan hintaan 1289 €. Smaily ei laskuta ylimääräistä mistään ominaisuudesta tai tilin käyttäjästä. Mitä isompi yritys, sitä enemmän käyttäjiä tilillä on, ja MailChimpin tapauksessa jokaisesta lisäkäyttäjästä pitää maksaa ekstraa. Myös kustomoidusta HTML-koodista, dynaamisesta sisällöstä ja muista toiminnoista, jotka ovat välttämättömiä suurille kontaktimäärille, tulee maksaa lisää. Sen vuoksi isojen yritysten tulee maksaa vielä enemmän kuin 1289 euroa, jotta he pystyvät lähettämään tehokkaita ja moderneja markkinointisähköposteja MailChimpin avulla.
Pikavinkki: ilmainen lähetys isoille lähetyslistoille, lähes huomaamaton Smaily-logo ilmaisversioiden sähköposteissa, edulliset maksulliset versiot
Kuten kerroimme, olet alusta asti yhteydessä oikeaan ihmiseen Smailylla, alun demo-opastuksesta alkaen. Lämmin tervetulotoivotus on vasta alkua, koska Smailyn tiimi haluaa varmistaa, että alustan käyttäminen on asiakkaiden mielestä aina helppoa. Videopuhelun avulla tehtävän kasvokkaisen harjoittelun lisäksi Smailylla on myös ammattitaitoinen asiakaspalvelu. MailChimpin tapauksessa et saa opastusta ja joudut pärjäämään keskusteluilla botin kanssa. Tästä johtuen toiveesi ja huolesi eivät saa sellaista vastausta kun olit toivonut - toisin sanoen, saat pärjätä omillasi. Jos nostat tasoasi ilmaisversiosta maksulliseen, kerrotaan, että MailChimpin live chat -toiminto on erittäin hidas, ja on vaikeaa ylipäätään saada heihin yhteyttä. Joten, jos yrität ratkaista ongelman nopeasti tai saada kampanjasi lähtemään, tämä voi olla samaan sekä kärsivällisyystesti että iso ongelma.
Mikä tahansa huolesi onkaan, Smailyn auttavaiset asiakaspalveluasiantuntijat (jotka ovat saaneet palkintoja työstään) ovat aina valmiita vastaamaan, selittämään ja ratkomaan asiakkaiden pulmia pikaisesti. Smailyn ykkösilo on seurata eri yritysten kehittyvän merkittävästi ja heidän markkinointitoimintojen täyttävän tarkoituksensa. Asiakkaan suurin ilo taas löytyy siitä, että Smailyn palveluiden ansiosta tämä on mahdollista.
Tämän lisäksi on pakko mainita, että Smailyn 18 henkilön tiimi on erittäin sitoutunut työhönsä ja todella päättänyt lisätä merkityksellisyyttä ja sitoutuneisuutta sähköpostimarkkinoinnin maailmaan.
Pikavinkki: Omistautunut tiimi - ongelmat ratkaistaan nopeasti oikean ihmisen kanssa, eikä botteja ole lähimaillakaan
Smailyn tavoitteena on parantaa sähköpostimarkkinoinnin laatua kokonaisuudessaan, tarjoamalla syvällisiä analyyseja, arvokkaita vinkkejä ja tietotaitoa yhteisölle. Tällä tavoin voimme kollektiivisesti parantaa alaamme ja jakaa sellaista korkealaatuista sisältöä, jota tilaajat odottavat. Jotta keskustelu pysyisi kuumana, Smaily on luonut erilaisia ryhmiä ja sivuja eri sosiaalisen median kanaviin, kuten LinkedIn-kanavaan. Smaily myös järjestää ilmaisen Masters of Email Marketing -webinaarin vuosittain, josta on tullut kuuluisa ja joka on otettu lämpimästi vastaan. Merkittävimmät asiantuntijat jakavat webinaarissa heidän laajan tietämyksensä sähköpostimarkkinointiin liittyvistä eri aiheista.
Samalla tavalla kuin Smaily auttaa yrityksiä menestymään, he haluavat myös edistää hyvinvointia. Tiimin sydämen asia on osallistua sosiaalisesti merkittäviin liikkeisiin. Syntymästään asti, melkein 20 vuoden ajan, Smaily on tukenut noin 70 voittoa tavoittelematonta yhdistystä, hyväntekeväisyysyhdistystä ja aloitteita, jotka parantavat yhteisön elämää tai tarjoavat kriisiapua. Smaily tekee myös oman osansa hiilijalanjälkensä pienentämiseksi. Mielenkiintoinen fakta: sana “roska” ei kuulu Smailyn sanavarastoon (emme tarkoita tässä roskapostikansiota). Tämä kertoo siitä, että uskomme, ettei tätä sanaa voi käyttää mistään asiasta, jonka voi kierrättää tai jolle voi keksiä uuden käyttötarkoituksen. Smaily on myös tehnyt parhaansa pitääkseen ympäristön siistinä ja aikoo jatkaa samalla linjalla.
Pikavinkki: Yritys, joka on hyvällä asialla ja jonka lahjoitukset menevät oikeisiin kohteisiin
“Smailyn tavoite on auttaa asiakkaita kasvattamaan lähetyslistojaan ja menestymään sähköpostimarkkinoinnissa”
Kun aloitat markkinoinnin sosiaalisessa mediassa, sinun ei tarvitse miettiä kuinka tekisit sen - luot tilin yrityksellesi ja aloitat markkinoinnin alustan toimintoja käyttämällä. Sähköpostimarkkinointi voi vaikuttaa hieman monimutkaisemmalta, koska vaihtoehtoja on niin paljon. Tunnetuimman alustan valitseminen voi vaikuttaa aluksi itsestään selvältä, mutta viimeisimpien muutosten valossa se ei välttämättä olekaan se järkevin ratkaisu.
Kun mietit mitä alustaa käyttäisit, sinun tarvitsee arvioida kaikkia mahdollisuuksia ja etuja, joita alustan mukana saat käyttöösi. Mieti kaikkea lähtien alustan teknisistä ominaisuuksista ja hinnasta, aina siihen asti, millaista asiakaspalvelua saat - jos saat. Jotkin yhtiöt työskentelevät ainoastaan sen eteen, että he saisivat alustan käyttäjämäärän kasvamaan. Smailyn tavoite on kasvattaa asiakkaidensa uutiskirjeiden tilaajamääriä ja saada heidän sähköpostimarkkinointinsa menestymään. Toivottavasti tämä artikkeli auttoi sinua saamaan selville, mitä voit saada (tai mistä jäädä ilman) valitsemallasi alustalta. Toivomme sinulle menestystä kampanjoihin ja onnea sähköpostimarkkinointiin!