Lilli Loiri on aloittanut markkinointiviestintätoimisto Drama Queenin uutena creative leadina. Roolissaan hän ei ole yksin, vaan toimiston kollektiivista luovuutta lähtee luotsaamaan uusi viiden hengen luova johtoryhmä.
Loiri on aiemmin työskennellyt luovana suunnittelijana Folkissa ja creative leadina Hasan & partnersilla. Loirilla on pitkä kokemus mainosmaailmasta, minkä lisäksi hän on sanoittaja ja kirjailija. Hänen kirjastaan Selviämistarinoita on esimerkiksi tehty näytelmä Suomen Kansallisteatteriin. Hän on myös sanoittanut Lähitapiolalle tuotetun Supersankari-kappaleen. Loiri on Vesa-Matti Loirin veljen, Pekka Loirin tytär.
– Kahden täysin erilaisen mainoskoulun jälkeen jatkan hurmoksella drama queenina Drama Queenilla, Loiri kommentoi tiedotteessa.
Loirin ensimmäinen kannanotto Drama Queenilla on, että ihmiset eivät halua katsoa mainoksia. Sen sijaan ihmiset haluavat katsoa sitä, mikä heitä kiinnostaa – ja joskus se kiinnostava on mainos.
"Mainoksia tehdään niin, että viedään toisen ideat ja vaihdetaan typerästi kana ankaksi."
Samalla muodostettavan luovan johtoryhmän taustalla on ajatus kollektiivisesta luovuudesta, joka sopii tiedotteen mukaan hyvin Drama Queenin organisaatiomalliin. Vuoden 2023 aikana Drama Queen muutti organisaationsa litteäksi edistääkseen innovointia, ketteryyttä ja tehokasta päätöksentekoa. Perinteisen, hierarkkisen organisaatiorakenteen sijaan Drama Queenilla vastuu on nyt jaettu monenlaisiin tiimeihin eli “podeihin”. Podit toimivat itsenäisesti ja jokaisen työntekijän omien kiinnostuksenkohteiden ohjaamina.
– Luova johtoryhmä tuo luovat erilaisuudet yhteen. Heti aluksi määrittelemme uudestaan termin luovuus, sitten sanan johtoryhmä, Drama Queenin luova johtaja Liina Komi sanoo.
Johtoryhmän jäsenillä on taustaa sekä visuaalisina että kirjallisina luovina suunnittelijoina. creative leadin rooleissa aloittavat Drama Queenin tutut kasvot Annika Ohtonen (ent. vanhempi copywriter) ja Kai Seppänen (ent. vanhempi AD). Heidän ja Loirin lisäksi johtoryhmään kuuluvat myös luovat johtajat Komi ja John Lagerqvist.
Kollektiivisella luovuudella tähdätään toimistossa entistä parempiin ratkaisuihin ja tuloksiin. Loiri kuvaa hyvän idean löytämistä “sweet spotiksi”, joka on primitiivinen hetki. Loirille itselleen sweet spotin löytyminen ilmenee huutamisena.
– Toimistoissa tiedetään, että Loiri huutaa, kun se innostuu. Sweet spot on leikin, rakastelun ja varsinkin meidän alamme ydin. Se on kuin kuoppa, joka täyttyy itsestään, Loiri kuvailee.
– Mainoksia tehdään niin, että viedään toisen ideat ja vaihdetaan typerästi kana ankaksi. Itse en saisi unta, jos varastaisin. Drama Queenin luovassa johtoryhmässä me olemme rakentavan rehellisiä eli luovia, Loiri jatkaa.