Klarnan tuoreen Money Management -kyselytutkimuksen mukaan useampi kuin joka kolmas suomalaisista 18–26-vuotiaista nuorista aikuisista sanoo etsivänsä yleensä tietoa oman talouden hallintaan sosiaalisen median vaikuttajilta esimerkiksi TikTokissa, Instagramissa tai Facebookissa. Myös reilu neljännes millenniaaleista eli 27–42-vuotiaista saavansa taloustietoja somevaikuttajilta.
Pienempi osuus kääntyy perheen ja ystävien puoleen. Perheeltä tai ystäviltä tietoa oman talouden hallintaan etsii 29 prosenttia 18–26-vuotiaista vastaajista. 26 prosenttia kääntyy talousaiheisten kirjojen tai lehtien puoleen.
– Sosiaalisen median merkittävä rooli nuorten taloustiedon hankinnassa ei ole yllättävää, sillä aiemmissa Klarnan tutkimuksissa on käynyt ilmi, että suomalaiset puhuvat rahasta läheistensä kanssa vähemmän kuin muissa kyselymaissa, Klarnan maajohtaja Elisa Christersson kertoo tiedotteessa.
Esimerkiksi ruotsalaiset nuoret aikuiset kuuntelevat pääasiassa lähipiirin neuvoja, ja vain joka viides turvautuu somevaikuttajien tietoihin. Toisaalta Iso-Britanniassa somevaikuttajat ovat vielä tärkeämpi tiedonlähde kuin Suomessa. 18–26-vuotiaista briteistä yli puolet etsii henkilökohtaisissa raha-asioissa tietoa vaikuttajilta. Läheisten neuvoja he eivät kyselyn perusteella kuuntele käytännössä lainkaan.
Vain 12 prosenttia suomalaista 18–26-vuotiaista on sitä mieltä, että koulu tarjoaa kaiken tarvittavan henkilökohtaiseen talouteen liittyvän tiedon. Vanhemmissa ikäluokissa osuus on vielä pienempi.
Somen rooli on merkittävä myös nuorten aikuisten ostopäätöksissä. Suomalaisista 18–26-vuotiaista nuorista 52 prosenttia kertoi kyselyä edeltävän kuukauden aikana ostaneensa tuotteen nähtyään sen ensin sosiaalisessa mediassa. Kaikkien suomalaisten keskuudessa osuus oli vain 25 prosenttia.
Niillä nuorilla, jotka tekivät ostoksia somessa nähtyjen tuotteiden perusteella, TikTok oli eniten ostoksiin vaikuttava somealusta. 60 prosenttia someshoppailua harrastaneista nuorista oli nähnyt tuotteen TikTokissa ennen sen hankkimista, mutta myös Instagram (38 %) ja Youtube (31 %) olivat merkittäviä inspiraation lähteitä. Vanhemmissa ikäluokissa enemmistö löysi ostoksensa useimmin Facebookista.
Klarnan kvartaaleittain toteutettavan Shopping Pulse ja Money Management -kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Nepa, ja siihen vastasi 1 119 suomalaista heinä-syyskuussa 2023. Kansainvälisessä kyselyssä oli mukana 16 maata.