Kansainvälinen kiinnostus Tamperetta kohtaan on kasvanut viimeisen vuoden aikana, ja eri medioiden edustajia on myös vieraillut kaupungissa ahkerasti.
Visit Tampere kertoo saavansa tällä hetkellä kansainvälisiltä medioilta yhteydenottoja lähes viikoittain. Pelkästään tänä vuonna ennen kesää kaupungissa on vieraillut jo yli 40 kansainvälistä median edustajaa. Heidän tekemiään juttuja on julkaistu muun muassa Lonely Planetissa, The Timesissa, Daily Expressissä ja The Independentissä.
Vierailijat nostavat esiin erityisesti suomalaisen onnellisuuden, maailman saunapääkaupungin sekä kiinnostavan kaupunkikulttuurin ja järviluonnon yhdistelmän.
– Koko Suomea maailmalle vie onnellisuusteema. Teemme tiivistä yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa, ja monet yritykset ovat saaneet hienoa näkyvyyttä medioissa. Esimerkiksi lempääläläinen Koskikellujat sai kokonaan oman jutun usean artikkelin sarjassa brittiläisessä Daily Express -lehdessä, koska toimittaja oli niin vaikuttunut kokemastaan, Visit Tampereen media- ja PR-asiantuntija Tuomas Paloniemi kertoo tiedotteessa.
Paloniemi ennakoi, että kesän ja alkusyksyn artikkeleissa tulevat näkymään tunnettujen kohteiden lisäksi esimerkiksi kesän uutuudet, kuten Flou-saunaravintola ja Viikinsaaren Nolla-mökit.
– Perinteisesti Tampere on kiinnostanut saksankielisessä Euroopassa, mutta vahvoja kohdemarkkinoitamme ovat myös Iso-Britannia ja Benelux-maat. Näiden lisäksi haemme näkyvyyttä esimerkiksi kohteissa, jonne lennetään Tampere-Pirkkalasta. Helsingin ja Lapin ohella Tampere nousee yhä useammin kiinnostavaksi kohdevaihtoehdoksi Suomeen matkustettaessa. Tätä asemaa haluamme valituilla teemoilla ja viesteillä entisestään vahvistaa, Paloniemi toteaa.
Visit Tampere tekee panostuksia myös matkanjärjestäjävierailuihin ja matkailutuotteiden kehitykseen yhdessä yritysten kanssa sekä digitaalisten kanavien ja kestävän matkailun koulutuksiin. Lisäksi Tampereen tunnettuutta lisätään sosiaalisen median vaikuttajien kautta.