Torstaina kerrottiin suomalaisittain kovan tason nimitysuutinen markkinoinnin saralla, kun New Yorkissa toimiva NY180-toimisto tiedotti TBWA\Helsingin Mikko Pietilän olevan toimiston uusi vastaava luova johtaja ja johtoryhmän jäsen.
Näin koviin pesteihin Suomesta on harvoin päästy – jos koskaan.
Paikka Manhattanilla aukesi nykyisen työnantajan kautta, sillä 180 on osa TBWA:ta. Pietilä on jo pari vuotta käynyt keskusteluita TBWA:n sisällä uusista mahdollisuuksista, ja tarjolla on ollut monenlaista huippupaikkaa.
– Tätä on pyöritelty kaikessa hiljaisuudessa ketjun sisällä, mutta tämä oli itselleni kaikista sopivin ruutu, Pietilä kertaa MarkkinointiUutisille.
Myös TBWA:n ulkopuolelta on tullut kyselyitä, mikä ei ole ihme: Cannes-palkittu Pietilä on ollut mukana tekemässä monia kansainvälisiä huipputöitä ja kasvattamassa TBWA\Helsingistä globaalia huipputoimistoa.
– Tarjouksia on tullut ulkopuoleltakin, mutta en ole halunnut lähteä TBWA:lta, jossa kollektiivisuus on sellaisella tasolla, jota en ole nähnyt kilpailijoillamme.
Mutta miksi juuri 180 ja New York oli paras vaihtoehto?
– Tämä vain tuntui itselleni sopivammalta. Tässä on etenkin se, että nyt pääsen rakentamaan uutta toimistoa alusta lähtien Manhattanilla. 180 on tunnettu tosi vahvasta kulttuuristaan ja siitä, että hommat pidetään pienenä, vaikka asiakkaat ovatkin globaaleja, Pietilä avaa.
Huippusiirto ei ole iso asia pelkästään Pietilälle, vaan koko suomalaiselle markkinoinnille.
– Toivon tämän siirron osoittavan, että Suomestakin voi lähteä ulkomaille ja että suomalainen talentti on huudossa maailmalla.
Pietilän lähtö on TBWA\Helsingille toinen paha takaisku lyhyen ajan sisään, sillä Jyrki Poutanen jätti ruutunsa huhtikuussa ja perusti oman toimiston. Pietilä ei ole kuitenkaan huolissaan Helsingin-toimiston tilasta.
– En ole yhtään huolissani. Minulla on turvallinen olo lähteä, sillä meillä on kovia tekijöitä todella paljon. Ei joukkue yhtä miestä kaipaa. Näen, että tämä avaa jotain uutta Helsingin-toimistolle, sillä meille vapautuu tilaa, ja samalla siirtoni myötä TBWA:n New Yorkin ja Helsingin osastojen yhteistyö syvenee, hän päättää.