”Ei pohjoisessa tehdä yhtään sen huonompaa markkinointia kuin Etelä-Suomessakaan. Se pitää kyllä paikkansa, että eteläsuomalaisia toimistoja palkitaan enemmän. Siihen on monia syitä.
Perustin Lapin Loitsu -nimisen viestintätoimistoni vuonna 2009. Teen työtäni verkostomaisesti, eli kasaan tarvittavat ammattilaiset mukaan projekteihin ja teen paljon yhteistyötä muiden yksinyrittäjien ja toimistojen kanssa. Olisi hankalaa osallistua kilpailuihin yritykseni nimellä, sillä kampanjoiden takana on usein monta yritystä, ja oma roolini voi liittyä pelkästään suunnitteluun tai toteutukseen.
"Uskallan väittää, ettemme tarvitse kilpailuja samalla tavalla kuin niitä tarvitaan etelässä."
Täällä pohjoisessa me teemme töitä yhdessä, ja uskallan väittää, ettemme tarvitse kilpailuja samalla tavalla kuin niitä tarvitaan etelässä. Me emme kilpaile keskenämme, ja meillä on monesti yhteiset asiakkaat. Työt ohjataan mielellään sinne, missä kulloinkin on aikaa ja parhaat osaajat. Etelä-Suomessa on paljon isoja toimistoja ja asiakkaita. Jos kilpailu on kovaa, palkinnot ovat toimistoille helppo tapa saada näkyvyyttä ja tunnustusta työlleen.
Lue myös: Luovuus on yliarvostettu taito – vai mitä sanot, Cannes-palkittu luova johtaja Katariina Harteela?
Pohjoisesta löytyy erikoisosaamista esimerkiksi kansainvälisestä matkailumarkkinoinnista, ja sille on luontevaa hakea tunnustusta ensisijaisesti ulkomailta. Lappi-brändi on omaleimainen ja kansainvälisesti tunnettu. Brändiä on rakennettu menestyksekkäästi alueellisten markkinointiorganisaatioiden johdolla.
Esimerkiksi Lapin markkinointi- ja viestintätalon House of Laplandin Salla 2032 -kampanja sai huikean palkintosuman Cannesista. Uskon, että vastaavia palkintoja voisi pokata moni muukin lappilainen tai pohjoissuomalainen toimisto, jos he vain ilmoittautuisivat mukaan kilpailuihin.
"Täällä merkitystä ei ole pelkästään sillä, miltä asiat näyttävät."
Ei meidän lappilaisten ja pohjoissuomalaisten markkinointi- ja viestintäalan ammattilaisten kaikki asiakkaat kuitenkaan välttämättä ole pohjoisesta. Asiakkaat voivat olla mistä päin Suomea tahansa tai Suomen rajojen ulkopuolelta. Pohjoisessa on useita toimistoja, joilla on toimipaikka myös Helsingissä. Mistä siis voidaan tietää, mikä osuus kilpailuissa menestyneistä töistä on etelässä tehtyjä, kun tekijät ovat ympäri Suomea?
Lapissa kestävän markkinoinnin näkökulma on tosi tärkeä. Täällä merkitystä ei ole pelkästään sillä, miltä asiat näyttävät. Markkinoinnissahan pyritään monesti olemaan näyttäviä ja saamaan näkyvyyttä, ja kampanjat ovat yksittäisiä tietyn vuoden tai muun ajankohdan tekoja.
Täällä sitä vastoin kehitetään asioita pitkäjänteisesti. Yritykset pyrkivät aidosti hiilineutraaliuteen ja vastuullisuuteen, ja halu sertifioida toimintaa on merkittävästi kasvanut. Kyse ei ole mainostempuista. Yritykset haluavat tulla palkituiksi omilla toimialoillaan, eivät välttämättä niinkään markkinointikilpailuissa.”