Työnantajamielikuvaan panostetaan koko ajan enemmän ja enemmän, mutta monet yritykset ovat vielä jättäneet ponnistuksensa pieniksi. Tietyillä aloilla työnantajamielikuvan pitkäjänteinen rakentaminen on kuitenkin elinehto, joten siihen on käytettävä lähes yhtä isoja muskeleita kuin kaikkeen muuhunkin markkinointiin.
Yksi näistä aloista on it-ala, jossa osaajapula on kova. Osaavista työntekijöistä saatetaan taistella kynsin ja hampain, joten alan yritykset joutuvat miettimään hartaasti erilaisia keinoja osaajapulan ratkomiseksi.
Muun muassa suomalainen teknologia- ja innovaatioyritys Futurice on saanut pohtia keinoja osaavien työntekijöiden löytämiseksi. Yhtenä tärkeimpänä keinona yritys käyttää entistä vahvempaa työnantajamielikuvaa rakentavaa markkinointia, jolla kansainvälisesti menestynyt yritys pyrkii löytämään alan parhaat osaajat.
– Tuntuu, että koko ajan kiihtyvän digitalisaation myötä kaikki haluavat rekrytä kovimpia teknisiä osaajia, joista on suurin pula. Teknisiä osaajia palkataan tänä päivänä lähes kaikilla aloilla. Mitä kokeneemman ja syväosaamista hankkineemman työntekijän haluaa, sitä enemmän on kilpailua. Osaajapula on ollut jo pitkään käsinkosketeltava, avaa Futuricen Marketing Manager Sanni Tiivola-Jurvainen.
Tuntuu, että koko ajan kiihtyvän digitalisaation myötä kaikki haluavat rekrytä kovimpia teknisiä osaajia, joista on suurin pula.
Kovan luokan osaajista voi tietenkin taistella rahalla, mutta se ei yksinään riitä. It-alan yritysten on pystyttävä kertomaan potentiaalisella työntekijöille, miksi juuri heille kannattaa hakea.
– Me ja kilpailijamme mietimme koko ajan eri keinoja viestiä asiasta, Tiivola-Jurvainen painottaa.
Futuricen uusin työnantajabrändin kehittämiseen tähtäävä kampanja pyörähti käyntiin tänään. “Welcome Home” -nimisessä kampanjassa yritys toivottaa alan huippuosaajat tervetulleeksi kotiin näyttävällä markkinointikokonaisuudella.
– Aloimme alkuvuodesta miettiä, miten viestisimme kulttuuristamme ja arvoistamme siten, että asia konkretisoituisi eikä olisi pelkkää sanahelinää. Kun aloitin Futuricella vuosi sitten elokuussa, eräs työkaverini toivotti minut tervetulleeksi kotiin, ja siitä tuli kauhean hyvä fiilis. Mitä pidempään olen työskennellyt Futuricella, sitä kuvaavammalta tuo viesti on tuntunut. Koimme näihin kahteen sanaan (welcome home) ja niiden ympärille rakennettuun uramatkakonseptiin tiivistyvän kulttuurimme ydinajatuksen: jokainen on tervetullut omana itsenään ja sillä tarinalla ja historialla, joka hänellä on mukanaan, Tiivola-Jurvainen avaa kampanjan taustoja.
Aloimme alkuvuodesta miettiä, miten viestisimme kulttuuristamme ja arvoistamme siten, että asia konkretisoituisi eikä olisi pelkkää sanahelinää.
Kampanjassa halutaan tuoda esiin nimenomaan aitous.
– Kaikki yritykset puhuvat arvoistaan ja muusta, mutta arjessa totuus saattaa olla toinen. Meillä kuitenkin pidetään arvoista ja lupauksista kiinni. Meille voi kukin tulla omana itsenään. Meidän arvoihin kuuluvat välittäminen, läpinäkyvyys, jatkuva oppiminen ja luottamus. Nämä asiat todellakin näkyvät työpaikallamme, ja niitä haluamme tuoda markkinoinnissamme esiin.
Kampanjaan kuuluu isona osana niin sanotun oman matkan tekeminen, ja kampanjan aikana kuullaan monien Futuricen työntekijöiden uratarinoita, joissa nostetaan esiin erilaisia, uniikkeja uratarinoita ja matkaa, jonka jokainen henkilö on käynyt tullakseen siksi osaajaksi, joka hän on tänään. Kampanja näkyy vahvasti sosiaalisessa mediassa, mutta näkyvyyden kannalta tärkeässä roolissa on etenkin ulkomainonta.
Futurice on miettinyt tarkkaan, missä potentiaalisia työntekijöitä voi “kosiskella”. Siksi ulkomainontaa tehdään muun muassa Helsingin seudulla julkisissa liikennevälineissä, alan yrityksiä pursuavassa keskustassa ja alueilla, joissa asuu teknisen alan osaajia. Espoossa mainontaa kohdistetaan muun muassa Otaniemeen, joka on täynnä nuoria teknologiaosaajia. Kampanja näkyy myös Tampereella yhtä tarkkaan mietityissä paikoissa kuin Helsingin seudulla. Mainostilaa on ostettu muun muassa Tampereen raitiovaunuliikenteen avaukseen.
– Tämä on aika poikkeuksellinen kampanja teknologia-alalla, jossa harvoin käytetään ulkomainontaa näin laajasti työnantajabrändäyksessä, Tiivola-Jurvainen kiteyttää.
Kampanja näkyy myös Futuricen muissa maissa, Saksassa ja Ruotsissa.