Hiljattain perustettu Publishertools Oy tuo markkinoille tekoälyä hyödyntävän työkalun kirjankustantajille.
Publishertools-sovellus tuottaa kirjojen sisällön pohjalta avainsanat ja teemakoodiluokat. Tämä metadata on ratkaiseva tekijä siinä, miten helposti ostaja löytää verkosta haluamansa teoksen.
Työkalu tuottaa tehokkaasti myös kirjojen ääninäyttelijöiden ohjeet, esimerkiksi vierasperäisten sanojen ääntämiseen. Lukuohjeet syntyvät parissa minuutissa, kun ihmisvoimin tähän menee 2–3 työpäivää.
Työkaluhankkeen käynnisti Kustannusosakeyhtiö Siltala. Sen toteutuksesta vastaa Tampereella ja Helsingissä toimiva ohjelmistoalan palveluyritys Atoz Oy. Publishertools Oy:n pääomistajia ovat Kustannusosakeyhtiöt Siltala ja Teos, Atoz Oy sekä Heikki Herlin, joka on myös yksi Kustannusosakeyhtiö Siltalan omistajista.
– Publishertools Oy toimii erillään omistajakustantamoiden liiketoiminnasta. Tämä on tärkeää, koska markkinoimme tuotetta niiden kilpailijoille, sekä Siltalan että Publishertoolsin toimitusjohtaja Arto Forstén painottaa tiedotteessa.
Työkalun kaupallinen käyttö alkaa viimeistään syyskuussa.
Siltala ja sen omistama Teos-kustantamo ovat aloittaneet Publishertoolsin pilottikäytön. Muiden kustantamojen kanssa neuvotellaan pilottikäytön aloittamisesta kevään aikana. Työkalun kaupallinen käyttö alkaa viimeistään syyskuussa.
Tuotetta tarjotaan alkuun kotimaisille kustantajille, jatkossa kansainvälisillekin markkinoille. Sovellus on helposti vietävissä muillekin kielialueille, sillä esimerkiksi lukuohjetoiminto tunnistaa jo 62 eri kieltä.
Tekoälyn koulutuksessa käytetään vain laadukasta kustannustoimitettua kirjallisuutta, mikä erottaa sen laadullisesti muista kaupallisista tekoälymalleista.
– Työkalu ei ole mukana kirjojen sisällön tai ulkoasun ideoinnissa eikä toteutuksessa. Sitä ei myöskään hyödynnetä kirjallisuuden kääntämisessä. Kunnioitamme aina kirjailijan työtä, emmekä loukkaa tekijänoikeuksia, Forstén korostaa.
– Kustannusalalla liiketoiminnan digitalisoituminen oli ensimmäinen iso murros. Tekoäly tuo seuraavan suuren muutoksen, tällä kertaa toiminnallisella tasolla, Atozin toimitusjohtaja Mikko Leinonen arvioi.