Ikäryhmittäin tarkasteltuna Temu on nyt yli 50-vuotiaiden suomalaisten suosituin verkkokauppa, selviää paketti- ja logistiikkayhtiö Post Nordin tuoreesta kuluttajatutkimuksesta.
Tutkimukseen vastanneista 50–64-vuotiaista suomalaisista 26 prosenttia on ostanut tuotteita Temusta viimeisen kolmen kuukauden aikana.
– Temun suosio vanhempien ikäryhmien keskuudessa tuli hieman yllätyksenä, sillä yleisesti on ajateltu, että Temun vahva kasvu on perustunut nuorten kuluttajien suosiolle. Uuden tutkimuksemme mukaan kuitenkin erityisesti vanhemmat ikäryhmät näyttävät ottaneen Temun omakseen, Suomen Post Nord Oy:n myyntijohtaja Linda Nyberg kertoo tiedotteessa.
Temu on vanhempien ikäryhmien suosiossa myös muissa Pohjoismaissa. Ruotsissa Temu on suosituin verkkokauppa 50–64-vuotiaiden keskuudessa, Tanskassa 65–79-vuotiaiden keskuudessa ja Norjassa 50–79-vuotiaiden keskuudessa.
Nyberg arvioi, että vanhemmissa ikäryhmissä Temun suosiota lisää se, että verkkokaupan tuotevalikoima kattaa tuotteita, joita ei perinteisesti ole mielletty yleisverkkokaupan tuotteiksi:
"Sieltä saa aivan kaikkea kotiin ja harrastamiseen."
– Sieltä saa aivan kaikkea kotiin ja harrastamiseen, oli kyse sitten puutarhakalusteista, autotarvikkeista tai vaikka veneeseen tarvittavista varaosista. Jos aiemmin kuluttajan piti melko tarkasti tietää, että mistä erikoisverkkokaupasta saa tilattua tietyn tuotteen, nyt Temu tarjoaa samat tuotteet yhdestä paikasta ja huomattavasti halvemmalla, Nyberg pohtii.
Temu on maan kolmen suosituimman verkkokaupan joukossa kaikissa tutkimuksessa mukana olleissa Pohjoismaissa ja kaikissa ikäryhmissä.
– Tutkimus vahvistaa, että Temu on tullut ryminällä kaikkien Pohjoismaiden verkkokauppamarkkinoille viimeisen vuoden aikana. On mielenkiintoista jäädä seuraamaan, että onko Temu tullut jäädäkseen ja pystyykö se edelleen kasvattamaan suosiotaan, sillä muut suositut verkkokaupat Amazon ja Zalando ovat jo vakiintuneita toimijoita kaikissa Pohjoismaissa, joille on jo muodostunut uskollinen asiakaskunta, Nyberg pohtii.
E-commerce in the Nordics -tutkimusraportissa esitetyt tiedot perustuvat Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa tehtyyn kuluttajatutkimukseen.
Tutkimukset tehtiin maalis- ja huhtikuussa 2024, ja niihin vastasi tuhat 18–79-vuotiasta henkilöä Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa. Norjan tutkimuksessa oli 974 vastaajaa.